تار
آموزش تار کرج
آموزش تار در کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی. در ادامه توضیحاتی در مورد سازشاسی ارائه می شود.
آموزش تار و ساز شناسی تار
در صورتی که با تلفن همراه وارد شدید، جهت اجرای فایل صوتی بر روی listen in browser بر روی ابزار صوتی در پایین اشاره نمایید
کلاس تار و ساز شناسی
آموزش تار کرج – ساز شناسی تار تار در آثار نویسندگان و شاعران و فرهنگ نویسان دارای معانی بیشمار و متفاوت بشرح زیر است:به نقل از کتاب فرهنگ موسیقی ایران/بهروز وجدانی—
صاحب برهان قاطع نوشته:” “تا” مخفف تار طنبور است- تار بر وزن مار، تار موی، تار ابریشم، تار ساز و امثال آن”
صاحب فرهنگ آنندراج نوشته:” “تا” مخفف تار است و تار ساز، چون چنگ، طنبور و قانون و امثال آن”
آموزش تار کرج – ساز شناسی تار …تار در ایران سابقه تاریخی چندانی ندارد و در هیچ یک از دیوان های شاعران متقدم لفظ تار به معنای یک ساز مستقل آن هم با ویژگی های امروزیش نیامده است…
آموزش تار کرج
از سایت linedin آموزشگاه موسیقی ملودی کرج نیز دیدن نمایید
تاریخچه تار
“آنچه مسلم است ما تا دوره صفویه سازی به نام و شکل تار امروزی نداشته ایم زیرا در نقاشی های آن دوره هم اثری از آن دیده نمی شود در صورتی که در مجلس بزم تالار چهل ستون اصفهان کمانچه و عود و سنتور را می بینیم.
در دوره قاجاریه تار یکی از ارکان موسیقی ایرانی شده است. ساز دیگری هم از نوع طنبور و سه تار در ایران داریم که “دوتار” نامیده می شود و در میان ترکمن های دشت گرگان نیز معمول است.
آموزش تار کرج
شاید بتوان در قفقاز که نوعی از تار بسیار معمول است سابقه قدیمی تری برای آن پیدا کرد”—روح الله خالقی/سرگذشت موسیقی ایران/ جلد اول
سیم های تار
…”سیم های تار اقتباس از سه تار است منتها برای این که صدا قوی تر شود سیم های اول و دوم را جفت بسته اند و پنج سیم پیدا کرده است و سیم ششم چنانکه معروف است بعدها به وسیله غلام حسین درویش خان از روی سه تار به آن اضافه شده است”—فوق الذکر
…”تار سازی است از دسته آلات موسیقی سیمی مضرابی از زمان قاجاریه به بعد جزء یکی از سازهای ملی در آمده و با آن می توان کلیه نغمات متداول ایران را به خوبی اجرا نمود.
آموزش تار کرج
با ما از طریق لینک زیر در تماس باشید
واژه تار
از نظر لغوی به معنای تار موی، تار ابریشم، زه، وتر، رشته و به اصطلاح امروز سیم و امثال آن است.
در سازشناسی لفظ تار به معنای یک ساز مستقل است.[در کشور آذربایجان(شوروری سابق) این امر به شهود به نوعی دیگر قابل ملاحظه است چه اینکه به عنوان مثال در لفظ عام به ساز بومی خود که “قوپوز” نام دارد، “ساز” می گویند—آموزشگاه موسیقی ملودی]
اسامی اجزای مختلف تار ازین قرار است:
سیم گیر- کاسه- نقاره- دسته- پوست- خرک- پرده ها- شیطانک- پنجه- مضراب- سیم ها. تار دارای 6 سیم فلزی است:
دو سیم اول و دوم سفید و از نوع فولاد…و سیم سوم و چهارم زرد رنگ است و از نوع برنج است که ضخامت آن اندکی از سیم فولادی بیشتر است…
سیم پنجم سفید فولادی و سیم ششم زرد برنجی است که نوع کوک آن در اجرای دستگاه های موسیقی فرق می کند.
آموزش تار کرج
دسته تار
روی دسته تار دو استخوان کلفت و بزرگ قرار دارد که از استخوان شتر و یا استخوان پشت ماهی است.
در وسط این استخوان چوب قرار دارد که پرده ها روی آن بسته می شوند. تار دارای 28 پرده است که 15 پرده آن سه لایی و 13 پرده آن چهار لایی بسته شده است.[مانند سه تار/ برای آشنایی بیشتر با ساز شناسی سه تار بر روی لینک اشاره کنید آموزش سه تار در کرج]
جنس این پرده ها از زه یا روده گوشفند است. طول تار معمولا 93 تا 96 سانتی متر است. طول سیم مرتعش یعنی فاصله خرک تا شیطانک 66 سانتی متر است.
آموزش تار کرج
مضراب
مضراب تار یک قطعه فلز برنجی است که یک طرف آن موم مخلوط با خاکستر و پشم شتر یا کرک است.
از اساتید آموزشگاه موسیقی ملودی بیشتر بدانید
جعبه طنینی
جعبه طنینی تار کاسه ای است مرکب از دو قسمت که قسمت بزرگتر را “کاسه” و قسمت کوچکتر را “نقاره” می نامند و هر یک دهانه ای دارد به شکل گلابی که نوک آن ها به طرف یکدیگر است.
روی دهانه ها پوست نازک بره کشیده شده است. جنس کاسه و نقاره معمولا از چوب درخت توت و چوب دسته را از “فوفل” یا “گردو” انتخاب می کنند.
سیم گیر
سیم گیر(محل اتصال سیم ها به کاسه) و شیطانک و خرک نیز معمولا از همین جنس باید باشد.
علینقی وزیری موسیقی دان معاصر با تغییر قطر سیم ها و پوست و امتداد دسته تار روی نقاره سه نوع تار دیگر ابداع نمودند و آن ها را تار “باریتون” تار معمولی- تارباس و سپران نام نهادند…”(عدم ذکر منبع در کتاب منقول)
آموزش تار کرج
در دایره المعارف موسیقی کهن
—به نقل از کتاب دایره المعارف موسیقی کهن ایران/ مهران پورمند—“…تار سازی است که هم نقش تکنوازی و هم نقش همنوازی را می تواند بر عهده بگیرد.
تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتی متر نواخته می شود.
نیمی از طول مضراب برای آنکه به راحتی در دست های نوازنده قرار بگیرید با موم پوشیده شده است.
سابقه تاریخی نسبت به دیگر سازها
سابقه تاریخی تار از تمام سازهای ملی ایران کمتر است و احتمالا از دوره صفویه به بعد در ایران رایج شده است. البته در اشعار بعضی از شعرا که قبل از صفویه می زیسته اند کم و بیش نامی از تار برده شده است
ولی چون کلمه تار معانی گوناگون و زیادی دارد نمی توان اطمینان حاصل کرد که این کلمه را به معنی ساز به کار برده باشند…
آموزش تار کرج
ریشه تار
شاید این ساز از اختراعات ایرانیان باشد یا از خارج آن را به ایران آورده باشند. به هر حال معلوم نیست از چه زمانی به نام ساز موسیقی در ایران معمول گشته است.
عده ای عقیده دارند که تار تکمیل شده عود و بربط است ولی باید در نظر داشت که تار به طنبور بیشتر شبیه است تا عود و می توان آن را از خانواده طنبور به شمار آورد…
آموزش تار کرج
بعد از فارابی در کتب صفی الدین ارموی و خواجه بهاء الدین ابوالفرج اصفهانی نیز از تار نام برده شده است…بعضی ها عقیده دارند که تار در قفقازیه سابقه طولانی تری دارد و شاید از آنجا به ایران آورده شده است…”
در فرهنگ سازها
—به نقل از کتاب فرهنگ سازها/حسینعلی ملاح—” تار سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای مقید که در ساختمان آن پوست به کار رفته است
و با مضرابی فلزی نواخته می شود. اهل موسیقی علمی به این ساز تار تِنور هم می گویند. در لغتنامه دهخدا آمده است:
” تار ساز ایرانی و آن دارای پنج سیم است که با زخمه نوازند و بر کاسه آن پوست بره تُنُک کشیده باشند.
آلتی است که اختراع آن را ایرانیان کرده اند…
“[با نهایت احترام و ادب به ایشان این مرد وارسته و ارزشمند در باب ادب و فرهنگ ایران، باید خاطر نشان شد که ذکر این سخن از ایشان هیچ سندیت تاریخی نداشته و نقل این روایت از ایشان به عنوان یک منبع و مرجع تاریخی وجه مناسب و موثقی ندارد—آموزشگاه موسیقی ملودی—]
آموزش تار کرج
در سرگذشت موسیقی ایران جلد اول آمده است:”
…تصور می کنم چون صدای سه تار کم بوده است کاسه این ساز را بزرگتر کرده اند و روی آن پوست کشیده اند با مضراب فلزی نواخته اند تا طنین آن بیشتر شود…”
[لازم به ذکر است که در این بخش تنها به نقل از روایات و منابع موجود پرداخته خواهد شد و تنها در جایی که باعث گمراه شدن و یا برداشتی کاملا متفاوت از مسیر درست خوانندگان از منابع شود اقدام به گفتن این نکات می گردد تا مطالب اشتباه تنها با ذکر یک منبع تاریخی(درست یا نادرست) ذهنیتی اشتباه و ماندگار در پی نداشته باشد—
این بخش از روایت روح الله خالقی به شدت دچار ابهام بوده و نمی توان با یک حدس و گمانی ساده از نظر شخصی نسبت به حمل یک روایت بر مستند غیر تاریخی و روایی استنباط علمی و نظری را مطرح نمود و نیز با توجه به غیر موثق بودن باقی روایتی که از کتاب حسینعلی ملاح در این بخش از جانب روح الله خالقی شده است، از ذکر باقی مطلب به نقل از این کتاب خودداری می گردد—آموزشگاه موسیقی ملودی—]
با اشاره بر روی لینک زیر به منوی ساز شناسی بازگردید
آموزشگاه موسیقی ملودی
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام وقت بخیر مطالبی که در این مقاله مطرح شده بسیار مفید و کاربردی بود برای بنده که مشغول آموزش تار هستم بسیار ممنونم از آموزشگاه خوب شما