باخ
باخ
یوهان سباستین باخ
یوهان سباستین باخ پسر یوهان آمبروسیوس باخ نوازنده ویلن و ویلن آلتو در شهر درفورت و ایسناخ. آمبروسیوس خود فرزند الیزابت لمرهیت و یک آهنگساز بود. در ده سالگی باخ زیر آموزش برادر بزرگش یوهان کریستوف قرار گرفت. در 1707 با ماریا باربارا باخ دختر عموی خود ازدواج کرد. پس از مرگ اولین همسرش بار دیگر در 1721 با آنا ماگدالفا وولکن خواننده سوپرانو ازدواج کرد. از نخستین ازدواج باخ هفت فرزند به دنیا آمد که سه تای آن ها در کودکی مردند. سه فرزند دیگر حاصل این ازدواج ویلهلم فریدمان کارل فیلیپ امانوئل یوهان گوتفرید برنهارد آهنگسازان سرشناس عصر خود شدند. از ازدواج دوم باخ سیزده فرزند بوجود آمد که شش تای آنها به سنین کمال نرسیدند. دو آهنگساز سرشناس یوهان کریستوف و یوهان کریستیان باخ حاصل این ازدواج بودند.
یوهان سباستین تحصیلات ابتدایی را در ژیمناسیوم ایسناخ و بعد در لیسوم اوردروف به پایان رساند. هم زمان از پدرش ویلن و از برادرش یوهان کریستوف کلاوسن و ارگ و از هر دو کمپوزیسیون می آموخت.
در ادامه به اثری از این موسیقی دان گوش دهید.
در صورتی که با تلفن همراه وارد شدید، جهت اجرای فایل صوتی بر روی listen in browser بر روی ابزار صوتی در پایین اشاره نمایید
لونبورگ
صدای زیبایش در 15 سالگی او را به خدمت در لونبورگ کشید. هم آنجا روی کمپوزیسیون و ارگ زیر نظر ارگ نواز سنت میشل کار کرد. در لونبورگ به احتمال از آموزش بوهم بزرگ نیز استفاده کرد. باخ موسیقی را بسیار می خواند و می نوشت. عادتی که تا پایان زندگی به آن وفادار بود. …در 1705 پیاده آرنشتات را تا ویوالدی نزدیک 400 کیلومتر برای ملاقات بوکستهوده و شنیدن موسییقی او طی کرد.
اینستاگرام
وی هر چه در زندگی خصوصی خود آرام در زندگی حرفه ای اش پر تحرک بود. هرگز به خارج از کشورش مسافرت نکرد. استعداد یکتا و شرافت هنرمندانه اش از او شخصیتی قوی و آشتی ناپذیر ساخت. این روحیه به برخورد دیر یا زود با استادان قدیم و اختلافات ریشه دار با مقامات رسمی محلی لایپزیگ انجامید. به تبع طبیعت خاصش خیلی کم مغرور بود اما ارزش استعداد خود را خوب می دانست و برای ایجاد شرایط تجلی این استعداد سخت کوشی می کرد. با این حال به نظر می رسد در حفظ آثارش برای آیندگان حساسیت زیادی نداشته است. تنها یکی از کانتات هایش” شماره 71 خدا پادشاه من است” در زمان حیاتش چاپ و منتشر شد.
زندگی حرفه ای:
1703-1697 : خواننده در کلیسای اودروف و سپس کلیسای سنت میشل در لئنبورگ. نخستین آثار واریاسیون و پرلود برای ارگ
1707-1703: نوازنده ارگ در کلیسای جدید سنت بونیفاس در آرنشتات که امروز کلیسای باخ نامیده می شود. اولین کانتات او سپس تو روح من خوااهی شد در آنجا روز عید پاک 1704 اجرا شد. یکی از بزرگترین نوازندگان ارگ آلمان و به زودی یکی از برجسته ترین متخصصین ارگ شد.
1707-1708: روابط تیره با روسای خود او را مجبور به ترک آرنشتات کرد در هنگام لکشکر کشی به لوبک باخ بی آن که به هیچ کس اطلاع دهد و نشانی از خود به جای گذارد سه ماه به مرخصی رفت و این یکی از دلایل اساسی اختلافات بعدی شد. او نوازندگی ارگ در سنت بلز در مولهاوزن را پذیرف و چهار کانتات جدید ارائه کرد: آکتوس تراپیکوس 9 شماره های 106-196-71-131-
1717-1708: مدیر سالن موسیقی و نوازنده ی ارگ دربار وایمار و در سال 1714 رییس کنسرت شد. بزرگترین آثار ارگ او و مجموعه ای از مهمترین کانتات هایش درست در همین دوره ای ساخته شد که او ایتالیایی های بزرگ آلبینونی کرلی اوگرنزی و فرسکو بالدی را کشف کرد.
ماسیتر دربار کوتن
1733-1717: کاپل مایستر دربار کوتن. پرنس شخصا در ارکستری که توسط باخ رهبری میشد ویولای گامبا می زد. ساختن اکثر آثار بزرگ ارکستری: سوییت برای ارکستر کنسرتو براندنبورگ 10 کنسرتو ها sonata سونات های مختلف آثار کلاوسن که در آن ها از کتاب اول کلاوسن می توان نام برد. در سال 1721 پرنسس با زنی که او را از هنر مورد علاقه اش دور کرد ازدواج کرد. باخ که یک سال بود همسرش را از دست داده بود بار دیگر در همان سال ازدواج کرد. تربیت فرزندانش به تدریج به صورت مشکل بزرگی در آمد… این مسائل تازه سبب شد که به فکر کوتن و رفتن به لایپزیگ برای جانشینی کوهناو کانتور کلیسای سنت توماس که در سال 1722 در گذشته بود بیافتد.
1750-1723:
کانتور در لایپزیگ- این موقعیت تازه به هیچ عنوان وجه فریبنده ای نبود. باخ می بایست نوشتن برای تاتر را رد می کرد و می پذیرفت که زندگی پوچی را ادامه دهد و به شاگردان مدرسه ی توماس تشکیلاتی که در 1212 بنا شده بود موسیقی بیاموزد. از انجمن شهر اطاعت کند و تمام موسیقی را که به او سفارش می دادند تهیه کند و بدون اجازه ی روسا غیبت نکند… روزهای جشن و یکشنبه ها می بایست به تناول برای کلیساههای سنت توماس و سنت نیکولاس موسیقی تهیه می کرد.
از میان شاگردان مدرسه توماس یک گروه کر و گروه کوچکی از نوازندگان متوسط گرد آورد. بیشتر کانتات های کلیسایی خود را برای این شنوندگان و اجرا کنندگان اندک و تنها برای آنها ساخت. 5 مجموعه سالانه کامل برای همه یکشنبه های سال و اعیاد با نظم و سرعتی غیر قابل باور نوشت. دریغ که تمام آن روزها آرامش این زندگی پربار با نزاع های دائمی که او را در مقابل انجمن شهر و روسای مدرسه سنت توماس قرار می داد به هم ریخته شد. اپراهای باخ به شرایط نامناسب اجرای کانتات هایش و تمایل مسوولان به بی قدر کردن تدریس موسیقی در شکل سنتی آن بهانه در گیری های همیشگی بود.
سفرهای باخ
در مدت این دوره طولانی باخ به چند سفر کوتاه دست زد. وایمار – کاسل – درسدن که در آن جا هاسه و همسرش و آوازه خوان مشهور فوستینا بوردونی را ملاقات کرد. برلن – پوستدام که از سوی فردریک شاه پذیرفته شد.
در پایان 1749 چشمان کانتور خسته از نسخه برداری های بسیار بلند و دقیق به تقریب دیگر هیچ نمی دید. جراحی مشهور به نام شوالیه جان نیلور که دو سال بعد باعث از دست رفتن بینایی هندل شد او را جراحی کرد و باخ کور کامل از زیر عمل بیرون آمد. به فلج چشمی و عفونتی که در پی داشت اشتباهات مداوایی کشنده اضافه شد. باخ در 28 ژوئیه 1750در ساعت بیست و چهل و پنج دقیقه در سن شصت و شش سالگی بدرود حیات گفت.
او را در کلیسای سنت جان به خاک سپردند و در 1894 باقی مانده جسدش از خاک بیرون آورده شد و به تازگی جمجمه او را به کلیسای سنت توماس نقل مکان داده اند. از میان فرزندان متعددش نه تا پس از او زنده ماندند و رژین سوزانا کوچکترین فرزندش در 1809 در فقر کامل در گذشت بتهوون قول داده بود که به او کمک مالی کند اما به نظر می رسد که به قول خود وفا نکرد.
تماس با ما
کارهای اصلی او:
اثر کاملی که به وسیله بنیاد باخ چاپ شد:
انجیل به روایت سن ژان 1723 – انجیل به روایت سنت ماتیو 1729 – انجیل به روایت سن مارک انجیل به روایت سن لوک یک مس بزرگ در سی مینور به شکل کانتاتی در بخش های متعدد 4 مس به سبک اوتری اوراتوریوی نوِل اوراتوریوی پاک اوراتوریوی آسانسیون مانییفیکا حدود 300 کانتات که 202 تای آن باقی مانده و دوازده کانتات ناتمام یا منتسب به باخ 25 کانتات پروفن آثار ارگ 144 کرال 6 سونات – 6 کنسرتو پرلود و فوگ یک پاسا کاگلیا بزرگ که شاهکار موسیقی ارگ بود.
آثاری برای کلاوسن شامل کلاوسن بین تامپره دو مجموعه شامل 24 پرلود و فوگ 6 سوییت انگلیسی 6 سوییت فرانسوی پارتیتا ساخته های دو صدایی. مجموعه سازی شامل: 4 اوورتور یا سوییت برای ارکستر 6 کنسرتو براندنبورگ کنسرتو ها برای 1 و 2 ویولن موسیقی اوفراند سونات برای ویلن تنها 6 سوییت برای ویلنسل تنها سونات برای فلوت و کلاوسن برای ویلن و کلاوسن و دیگر هنر فوگ شامل 17 فوگ 4 کانن روی واریاسیون های یکی تم و آثاری ناتمام تنظیم شده برای ارکستر.
جهانی شدن باخ
ویژگی اساسی جهانی شدن آثار باخ از سویی شخصیت نبوغ آمیز و چند وجهی او و از سوی دیگر حضور همه جایی کرال کلیسای لوتری است. کرال و چند صدایی بودن ممتاز آثار او است که پیچیده ترین کار ترکیبی تاریخ موسیقی را شکل می دهد. تمایلی وجود داشت که باخ را چون موسیقی دانی انقلابی مطرح کنند. اما ذوق واقعی و نبوغ او ناشناخته مانده. باخ از فرم هایی که مدتی کافی آزموده نشده بودند اجتناب می کرد.
کوشش های باخ
به کمال رسیدن سونات حاصل گنجینه ای از الهام بود که باخ در این راه به کار گرفت و هر بار در پایان سبکبال تر از پیش به راه خود ادامه داد. اپرا هنوز خام و حال و هوایی تصنعی داشت. باخ از سوی دیگر اگر در طرح های عملی و سازشناسی پیشرفته خود سبک لوتری و روش پیاده کردن روابط سازها را غنی نمی کرد به چنان موقعیتی در دست یابی به علم تازه ارکستراسیون نمی رسید. برای او به کار گرفتن بیان سازها در ارکستر عبارت از شخصیت بخشیدن به هر یک از بخش های یک ساخت پولیفونیک بود.
اثر باخ کمال هشت قرن جستجو در کنترپوان و گوشه های گوناگونی بود که موسیقی را چنین بارور کرد. او همه فرم های اساسی و سنتی قبل از خود را به بالاترین درجه کمال رساند و برای رهروان آینده موسیقی اروپا منبع وسیعی از دانش و علم موسیقی به جا گذاشت.
باخ هر موسیقی را که به دستش می رسید می خواند و نسخه برداری می کرد. نیز در آثار خود از فرم ها و ملودی های پیشینیان و هم دوره های خود به کمال بهره می جست. او تم هایی از کرلی لوگرنزی کوپرن آلبینونی ویوالدی و مارچلو تلمان عاریت گرفت یا از کارهای آنها به ویژه ویوالدی رونویسی کرد و به دلیل معجزه نبوغ تمام این آثار از آن باخ شد. در همان حال پایان و آغاز فرهنگی شگرف سبب شد که آثار باخ کلید گنبد تاریخ موسیقی اروپا شود.
منبع: فرهنگ بزرگ موسیقی / شهره شعشعانی 1372 ناشر مولف
رفتن به فهرست مشاهیر موسیقی