بتهوون
بتهوون
لودویگ وان بتهوون
این بخش برگرفته از کتاب فرهنگ بزرگ موسیقی نوشته شهره شعشعانی است: ” لودویک وان بتهوون متولد بن در تاریخ 15 دسامبر 1770 و فوت شده در وین به تاریخ 26 مارس 1827 پدرش یوهان در نمازخانه الکتور کلن خواننده تنور و خود پسر استاد نمازخانه اکتور بود. در مالین زاده شد و در بن مستقر گشت. از مادرش علاقه شدید به الکل را به ارث برد که تا سقوط کامل در آخرین سال های زندگی دست به گریبانش بود. مادر بتهوون م م کوریش دختر یک آشپز به عکس اول بسیار شیرین ظاهر بود. هفت فرزند به دنیا آورد که تنها سه تای آنها ماندند. لودویک گاسپار و یوهان. گاسپار پسری داشت به نام کارل بسیار متوسط از هر جهت در قیومیت عمویش لودویک قرار گرفت. بتهوون تحصیلات ابتدایی خود را تا یازده سالگی ادامه داد و دیگر دنبال نکرد.
در عوض از سنین بسیار جوانی علاقه عجیبی به موسیقی نشان می داد و پدرش به او پیانو ویلن و ارگ آموخت. در نه سالگی او را به کریستیان نف ارگ نواز و آهنگساز سپردند. هم او قواعد کمپوزیسیون و استادان آلمانی قرن هجدهم از باخ به بعد را به او شناساند. چنان سریع پیشرفت کرد که در 1784 دومین ارگ نواز نمازخانه الکتورال شد کمی بعد نوازندگی ویلن آلتوی ارکستر دربار جایی که موسیقی موتسارت چیماروزا پرگولری پیلزیلو و گلوک نواخته میشد را به دست آورد.
در ادامه به اثری از این موسیقی دان گوش دهید.
در صورتی که با تلفن همراه وارد شدید، جهت اجرای فایل صوتی بر روی listen in browser بر روی ابزار صوتی در پایین اشاره نمایید
دوران جوانی
در 1787 الکتور بتهوون جوان را به وین برای همکاری با موتسارت فرستاد اما تقریبا بلافاصله برای دیدن مادر در آستانه مرگ خود برگشت او بلافاصله به وین بازنگشت بلکه در 1789 احتمالا آگاه از کمبود های دانش عمومی خود نامش را در دانشگاه برای فرار گرفتن ادبیات و فلسفه آلمان نوشت. هنگامی که 5 سال پس از فوت مادر پدرش را نیز از دست داد بیست و دو سال بیش نداشت.
مسئولیت ریاست خانواده را با حمایت دوستان فداکاری چون مادام برونینگ و کنت والدشاین به عهده گرفت. در این هنگام یک ماه بود که در وین به سر می برد معاشرت با هایدن که در ماه ژانویه در بن با او آشنا شده بود به رشد او کمک کرد دو سال بعد این تعلیمات توسط آلبر شتسبرگر و سالییری کامل شد. در این زمان بتهوون شیک و خوش گذران زندگی عشقی خود را آغاز کرد.
او با طبقه بالای اجتماع وین معاشرت می کرد و در آن جا به عنوان آهنگساز و نوازنده پیانو بسیار مورد توجه قرار گرفت. او بداهه نوازی برجسته بود که پیش از این موتسارت را در سال 1787 شگفت زده کرده بود. از هر سو او را دعوت می کردند و از باقی وقتش به کمک استعداد سرشار با اجرای رسیتا ها تدریس و آهنگسازی زندگی خود را می گذراند. در سال 1796 به نورنبرگ پراگ درسدن و برلین رفت و بعد تقریبا هرگز وین و حومه آن را ترک نکرد.
استاد جوان
به رغم انتقادهای گروهی از منتقدین که هر کار جدیدی را شکست می دانستند محبوبیت استاد جوان روز به روز وسیع تر میشد. او مشاغلی با درآمدهای خوب پیدا کرد و موسیقی خود را به قیمت مناسب می فروخت. او دوستان متعدد فداکار و با نفوذی داشت که از میان آنها خانواده برانشوایگ پرنس لیشنیوسکی پرنس لوبکوویتس دوک اعظم رودولف نوازنده ویلن ف آ ریز را می توان نام برد. صرف نظر از سنگینی گوش و غم نا امیدی که گاه به گاه برادرزاده اش موجب آن می شد می توانست موسیقیدان و مردی کاملا خشنود از زندگی باشد.
برای دریافت حقیقت زندگی او باید از داستان های اغراق آمیز و احساسات غم انگیز تنهایی و مشکلات مالی اجتناب کرد. در 1803 در تابر آندر وین کنسرت بزرگی تدارک دید به نام مسیح بر تپه زیتون. اولین و دومین سمفونی سومین کنسرتو این کنسرت برای او 1800 فلورن تقریبا 14000فرانک در آن دوران در بر داشت. در 1807 کلمانتی ناشر و آهنگساز 3 کوارتت اپوس 59 سمفونی 4 اوورتور کوریولان و کنسرتو ویلن او را به قیمتی معادل 25000 فرانک فرانسه 1964 خرید. کنت اوپرسدورف قبل از این 350 فلورن برای اهدای چهارمین سمفونی پرداخته بود. بالاخره در 1819 از حامیان ثروتمند خود مستمری سالانه ای معادل 4000 فلورن برای اقامت در وین و رد پیشنهاد مالی ژرم بوناپارت که برای بازگشتش به کاسل به او پیشنهاد کرده بود به دست آورد.
بلاگ آموزشگاه موسیقی ملودی
پس از مرگ
پس از مرگش معلوم شد که مبلغی در حدود 10000 فرانک پس انداز کردده است. به رغم شکست فیدیلیو در 1805 در یک وین خروشان که به تازگی ناپلئون در آن سکنی گزیده بود و با وجود محبوبیت متوسط کنسرت مشهوری که برای اولین بار سمفونی 5 و 6 و چهارمین کسنرتوی پیانو در آن به اجرا درآمد. بتهوون می رفت که مشهورترین آهنگساز اروپا شود. زندگی عاطفی او بی شک کمتر از زندگی حرفه ای اش با خوشبختی همراه بود. اما به هیچ وجه نمی توان از یک شکست عشقی که از کم و کیف آن اطلاع اندکی در دست است نتیجه گرفت که مسائل عاطفی بتهوون با اشکال همراه بود و از این شکست ها همانقدر غرورش جریحه دار میشد که احساساتش.
ناشنوایی بتهوون
درام واقعی و بزرگ زندگی او بی چون و چرا همان ناشنوایی اش بود که اولین آثار آن از 1798 تا 1799 بروز کرد. بین سال های 1804 تا 1808 سمفونی پنجم و سونات آپاسیوناتا و نیز کنسرتو ویلن و ششمین سمفونی خود را ساخت.
درباره ما
به این تراژدی سکوت جهان که قلبش را می فشرد و مایه اندوهش بود ضربات روحی بی وقفه ای از سوی برادرزاده اش کارل افزوده می شد و درست در همین هنگام بود که بزرگترین آثار او ساخته شد. شهرتش دنیاگیر شد. او با روسینی شوبرت وبر و لیست جوان که یازده ساله بود ملاقات کرد اما آنها را درک نمی کرد. مستقل متکبر منزحر از مردم به دلخواه دور خود را خالی کرده و به قله رفیع هنر پناه برده بود.
میزا سولمنیس و نهمین سمفونی در 1824 به پایان رسید. پیروزی که این مرد والا را همچنان بی تفاوت نگه داشت شاید این دو اثر استثنایی او ستایش از شخصیتش را بیش از آخرین کوارتت ها یا سونات ها افزایش داد. از 1825 پیاپی بیمار بود که شامل رماتیسم دردهای معده زردی مزمن می شد. او در بعد از ظهر 26 مارس 1827 از ناراحتی کبد درگذشت. در تشییع جنازه اش جمعیت زیادی شرکت داشتند چرنی شوبرت از کسانی بودند که زیر تابوتش را گرفته بودند. در 1888 جسد او به گورستان مرکزی وین در کنار گور شوبرت انتقال داده شد.
کارهای اصلی بتهوون شامل:
2 مس آثار مختلف کرال و کانتات های سیرکونستانس – مسیح بر تپه زیتون- فیلدیو که شامل 4 اوورتور است- آفرینندگان پرومته – اوورتورها و موسیقی صحنه برای اگمونت – کوریولان- خرابه های آتن- 9 سمفونی- 5 کنسرتو برای پیانو- یک کنسرتو ویلن- یک تریپل کنسرتو برای ویلن ویلنسل و پیانو- فانتری برای پیانو- کر و ارکستر- 22 سونات برای پیانو چند سریواریاسیون برای پیانو – 10 سونات برای ویلن- 5 سونات برای ویلنسل- 8 تریو با پیانو- 5 تریوی زهی- 4 کوارتت با پیانو- 17 کوارتت زهی- 2 کویینتت – یک سپتوئور- لید های متعدد که مشهورترین آن “برای عزیزترینم” و تنظیم 75 آواز ایرلندی – 37 اسکاتلندی و 26 گالوا.
همه چیز در مورد هنر بتهوون گفته شده اما هرگز در این مورد که او اوج هنر کلاسیک قرن 18 را عرضه نموده چندان پافشاری نشده است. او نخستین کسی بود که این هنر را از تقدیر اشرافیت با خطاب قرار دادن مردم خارج کرد. نخستین موسیقیدان بزرگی بود که با ذهنیت لیبرال و دموکراتیک زمان خود ارتباط برقرار کرد.
کارهای او به سه دوره تقسیم می شوند. تا سال 1800 – 1800 تا 1814- 1814 تا 1826
فهرست مشاهیر موسیقی
همچنین
از ویدئوهای متنوع آموزشگاه موسیقی ملودی در کانال تماشا دیدن نمایید