آموزش تنبک در کرج

آموزش تنبک در کرج گوهردشت زیر نظر استاد بیژن زنگنه. ایشان متولد 1342 و شروع فراگيري موسيقي را از سال 1352 با استاد محمد فرهمند در ساز تمبك در مركز حفظ و اشاعه موسيقي آغاز نمودند.

آموزش تنبک با استاد بیژن زنگنه

آموزش تمبک. ایشان در طول دوران هنری با اساتید کشوری و پیشکسوتان موسیقی همراه بوده و در کنار ایشان کسب مهارت و تجربه نمودند. از جمله دیگر اساتیدی که ایشان تلمز نمودند استاد مرتضي اعيان از سال 1354- استاد زنده ياد امير ناصر افتتاح در سال 1355 و… بوده اند.

کلاس تمبک در آموزشگاه موسیقی ملودی

کلاس تمبک. همچنین ایشان از سال 1355 آغاز به تدریس موسیقی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نمودند. از دیگر رزومه های ایشان می توان به یادگیری سه تار نزد استاد زنده یاد جلال ذوالفنون از سال 1357 اشاره کرد. در حال حاضر ایشان از پیشکسوتان استان البرز و از هنرمندان درجه هنری 1 می باشند.

آموزش تنبک در کرج

با ما از طریق لینک زیر در تماس باشید

تماس با ما

رزومه استاد بیژن زنگنه مدرس تمبک

همكاري با شهرام ناظري و جلال ذوالفنون در كاست آتشي در نيستان در سال 1366 – همكاري در كاست باده گويا با همراهي جلال ذوالفنون و خواننده كرد بابا علاء شهابي(نوه علي اصغر كردستاني)- تاسيس اولين آموزشگاه موسيقي كرج به نام سبز آرنگ با همراهي جلال ذوالفنون در سال 1368 – شركت در جشنواره هنر ايران در دوسلدورف آلمان با حسام الدين سراج و جلال ذوالفنون در سال 1369 – شركت در تور دور آمريكا و اجرا در مقر سازمان ملل به عنوان گروه صلح با همراهي جلال ذوالفنون و حسام الدين سراج – شركت در كنسرت هاي متعدد داخلي و خارجي و….

آشنایی با ساز تمبک

ساز تنبک از رده سازهای کوبه ای بوده و یکی از سازهای رایج در موسیقی ایرانی می باشد. هرچند این ساز با تغییر ساختار در کشورها و مناطق مختلف با اسامی گوناگونی شناخته می شود و بنا به کوبه ای بودن این ساز و بحث هایی که در مورد قومیت ساز های کوبه ای مطرح بوده و اینکه به ساز های کوبه ای نمی توان به راحتی قومیت بخشید لذا در مناطق مختلف به همین ساختار کلی وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. اما به جرات می توان گفت که تنبکی که در ایران در حاضر مورد استفاده قرار می گیرد از لحاظ تکنیکی و نوع حرکت انگشتان بر روی این ساز و حتی نوع ضرباتی که بر روی این ساز فرود می آید در نوع خود کم نظیر و ستودنی است.

چگونه تمبک را یاد بگیریم

نوازندگی تنبک به مانند دیگر ساز ها لازمه استمرار عمل و تمرین است. این ساز بنا به خصیصه هایی اجرایی خاصی که در این ساز نهفته است، دارای پیچیدگی های اجرایی خاصی بوده که هنرجویان آموزش تنبک را به چالش می کشاند. به نوعی در این ساز بیشترین استفاده از انگشتان بوده به گونه ای که تمامی انگشتان درگیر خواهند بود. البته می توان گفت که تمامی 10 انگشت با استفاده از تکنیک های منحصر به فرد در نوازندگی تنبک کارآمد خواهند بود.

آموزش تنبک در کرج

آیا تمبک ساز سختی است

تمامی سازها دارای تکنیک های خاص اجرایی هستند که می تواند نوازندگان را دچار چالش اجرایی و تمرینی نمایند. تصور نمایید که می خواهید به یک دو ماراتون بروید. تا مدت ها باید بر روی عضلات خود کار کنید. به طور همزمان می بایست بر روی سیستم تنفسی خود کنترل داشته باشید. پس از آن نیز می بایست استقامت خود را افزایش دهید و تکنیک های دوندگی در طولانی مدت را فرا بگیرید. لذا این امر مستلزم سال ها تلاش و ممارست است. نوازندگی و کسب مهارت های هنر موسیقی نیز به مانند دو ماراتون است. در مسیر موسیقی حتما استمرار عمل و نیز تمرینات صحیح می تواند شما را در این مسیر به درستی هدایت و به فرجام برساند.

آموزش تنبک در کرج

چرا تمبک سخت است

تنبک به مانند دیگر ساز ها ساز سختی خواهد بود اگر تمرین صحیح و استمرار عمل نداشته باشید. اما در صورتی که کلاس های آموزش تنبک در کرج شما استمرار داشته باشد و بتوانید تمرینات صحیحی را نیز داشته باشید مطمئنا تنبک برای شما ساز راحت و در عین حال بسیار جذابی خواهد بود.

آیا می توانم تمبک را یاد بگیرم

اگر تمرینات مستمر و نیز استمرار در کلاس ها رعایت گردد همواره می توان هر سازی را فرا گرفت. لذا تنبک نیز از این قاعده استثنا نیست. ساز تنبک را از رده سنی کودکان تا بزرگسالان با هر مقطع سنی می توان فرا گرفت. البته برای تنبک کودکان توصیه بر حداقل سن 5 سال است.

 چند سال طول می کشد تمبک یاد بگیرم

در آموزش تنبک در کرج میزان تلاش شما رابطه مستقیمی با مدت زمان فراگیری شما خواهد داشت. معمولا در چند ماه اول نتیجه ای مطلوب را با تمرینات صحیح کسب خواهید کرد و به مرور زمان و با کسب مهارت ها و تکنیک های بیشتر شما می توانید میزان پیشرفتی که در نوازندگی کسب می کنید را به راحتی ملاحظه نمایید. صد البته که در همین راستا نیز اجرای شما تکنیکال تر و لحن بهتری پیدا خواهد کرد. معمولا بین 3 الی 5 سال می توانید به مهارت های لازم جهت نوازندگی تنبک برسید اما مسیر شما همچنان برای فراگیری باز خواهد بود.آموزش تنبک در کرج

یادگیری تمبک به عنوان ساز دوم

بسیاری از نوازندگانی که ساز ایرانی اجرا می کنند ساز تنبک را به عنوان ساز دوم خود انتخاب می کنند. البته که انتخاب ساز دوم هیچ اشکالی نخواهد داشت اما با شرایطی. همواره توصیه بر این است که حداقل تا دو سال ابتدایی فراگیری ساز تخصصی ساز دیگری نیز به عنوان ساز دوم فرا گرفته نشود. دلیل آن نیز این است که فیگورهای اجرایی و اکل در ساز تخصصی به صورت کاملا منسجم در حافظه عضلات ذخیره گردد و این امر معمولا تا دو سال به طول می انجامد. لذا پس از این مدت زمان می توان ساز دوم را اختیار کرد اما با رعایت اصول و نیز مشاوره با استاد مربوطه. در این بین آموزش تنبک نیز استثنا نبوده و می توان این ساز را پس از اینکه اطمینان خاطر از رعایت اصول اولیه اکل حاصل گردید تنبک را فرا گرفت.آموزش تنبک در کرج گوهردشت

هزینه آموزش تمبک در کرج

هزینه آموزش تنبک در کرج هر ساله بنا به نرخ و تعرفه اعلامی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز تعیین و به آموزشگاه های موسیقی ابلاغ می گردد. لذا میزان شهریه دریافتی آموزش تنبک در کرج نیز بر اساس این نرخ می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره 02634218439 آموزشگاه موسیقی ملودی در تماس باشید.

قیمت تمبک

قیمت تنبک بسته به نوع ساخت آن و برند می تواند بسیار متفاوت باشد. از جمله عواملی که می تواند در قیمت گذاری تنبک نقش داشته باشد عبارتند از : برند سازنده- پوست- جنس چوب – قدمت چوب و نوع ساخت. توصیه بر تهیه ساز حرفه ای خواهد بود. چرا که در صورت تهیه ساز حرفه ای علاوه بر اینکه تنبک به شرط نگه داری مناسب سالیان سال عمر خواهد کرد، صدایی که از ساز استخراج می گردد نیز دارای جذابیت بوده و می تواند شما را به تمرینات بیشتر و مفیدتر ترغیب نماید. علاوه بر این با وجود تنبک با کیفیت صدایی مطلوب، تجربه نوازندگی لذت بخشتری را بر جای خواهد گذاشت. جهت مشاوره قیمت تنبک در کرج می توانید با آموزشگاه موسیقی ملودی در تماس باشید.

تمبک برای کودکان

یکی از بهترین دوره هایی که برای موسیقی کودکان توصیه می گردد دوره تنبک کودکان است. آموزش تنبک کودکان بنا به نوع آموزشی که در آن در جریان است، یکی از بهترین راه ها برای پرورش ذهن ریتمیک کودکان است که می توان راه گشایی برای آسانتر کردن مشکلات و موانع ریتمیک در آموزش ساز تخصصی باشد. به طور کلی این دوره می تواند به صورت ناخودآگاه بر ذهن تاثیر بسیار مثبتی بر جای گذارد. به گونه ای که پس از گذشت تقریبی سه ماه اثرات آن به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

آموزش تمبک در کرج به صورت تخصصی

هرچند در این بین تنبک به عنوان یکی از سازهای تخصصی محسوب می گردد و هنرجویان این گرایش می توانند این ساز را تا دوره های عالی سپری نمایند. ساز تنبک در نوع خود یکی از کاملترین سازهای کوبه ای ایرانی است که قابلیت های بسیار زیادی را دارا می باشد. همچنین نوازندگان سازهای کوبه ای از جمله تنبک می توانند پس از طی دوره وارد دیگر سازهای کوبه ای از جمله دف و یا دایره گشته و این دست از سازهای کوبه ای را نیز فرا بگیرند.

تمبک به عنوان ساز همراهی کننده

تنبک را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین سازهای همراهی کننده و یک ساز تخصصی کوبه ای دانست. این ساز نقش عمده و مهمی را در گروه نوازی ها داشته، به گونه ای که بدون این ساز و یا هرچند سازهای کوبه ای دیگر، گویی صدایی در گروه موسیقی کم است. چه اینکه هرگاه تنبک با صدای جادویی خود که با حرکت ظریف انگشتان در ساز استخراج می گردد جان دوباره به تک تک صداهایی که از گروه شنیده می شود، خواهد داد. به راستی نواختن این ساز هم نیاز به مهارت و تمرین و نیز از سازهایی است که تمامی گروه های موسیقی ایرانی به آن همواره فکر می کنند.

درباره ما

آموزش تمبک در کرج گوهردشت به صورت تخصصی زیر نظر استاد بیژن زنگنه

از سایت linkedin آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

از بخش بلاگ آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید