آموزش سه تار در کرج

آموزش سه تار در کرج زیر نظر استاد نوید امینی در آموزشگاه موسیقی ملودی. ایشان متولد 1364 و فراگیری موسیقی را نزد اساتید فرهنگ شریف و علاء ایجادی آغاز نمود.

آموزش سه تار در کرج

نوید امینی

از دیگر اساتید ایشان می توان به فریبرز عزیزی بهروز همتی حسین علیزاده و محمد رضا لطفی اشاره کرد…ایشان از دانش ممتاز هنرستان موسیقی و نیز فارغ التحصیل رشته نوازندگی ایرانی می باشند. از دیگر فعالیت های ایشان در عرصه موسیقی و آهنگسازی می توان به آهنگسازی موسیقی فیلم مستند و تاتر- مقام برگزیده موسیقی تاتر فجر- ضبط آلبوم های متعدد – مدیریت بخش موسیقی مرکز حوزه هنری کرج به مدت 2 سال – استاد دانشگاه علمی کاربردی تهران – استاد آموزشگاه های متعدد تهران و کرج و بسیاری دیگر از فعالیت های ایشان که قابل تقدیر می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی لینک آموزش تار در کرج اشاره نمایید

آموزش سه تار در کرج

جهت کسب اطلاعات در خصوص زمان و روز تشکیل کلاس از طریق لینک تماس با ما با آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج و گوهردشت در تماس باشید

کلاس سه تار

کلاس سه تار به صورت هفتگی و در هفته یک جلسه تشکیل می گردد که مدت زمان آموزش هر کلاس 30 دقیقه است. کلاس سه تار از لحاظ کتب آموزشی مشابهت زیادی با کلاس تار دارد اما از لحاظ تکنیکی و نکات کلیدی تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند. از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد و در نوازندگی بسیار مشهود است نوع مضراب زدن و تفاوت عمده مضراب زدن با تار است که در این ساز از ناخن انگشت اشاره جهت زخمه زدن استفاده می گردد. ابعاد ساز نسبت به تار بسیار کوچکتر است لذا به طور کلی اکل این ساز از لحاظ زخمه زدن کاملا متفاوت با تار خواهد بود.

از اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

تفاوت تار و سه تار

تفاوت تار و سه تار همانطور که در بند پیشین اشاره شد در مواردی از جمله ابعاد ساز نوع پنجه گیری و نیز زخمه زدن است. در کل پرده بندی تار و سه تار تفاوتی ندارند. صدای سه تار از لحاظ حجم بنا به قاعده کاسه رزونانس کمتر از تار بوده و نیز در تار بر روی صفحه رو پوست کشیده می شود که در سه تار کاسه تماما از چوب ساخته می شود. در سه تار کاسه صفحه رو دارای اهمیت بسیار زیادی است

آموزش سه تار در کرج

و بنا به روایات در صورت خراب شدن و یا ترک برداشتن صفحه رو سه تار از کیفیت صوتی گذشته برخودار نبوده و به نوعی وابستگی سه تار بیشتر به صفحه رو بوده تا دیگر اجزای این ساز البته که دیگر اجزای تشکیل دهنده نیز دارای اهمیت بوده اما از لحاظ جنس صدای استخراجی از سه تار صفحه رو نقش عمده ای را ایفا می کند. حال  در تار این وابستگی صدا به کاسه ساز است. در هر دو ساز دسته ساز ها نیز دارای اهمیت بوده و به نوعی صاف بودن دسته از اهمیت بالایی در اجرا برخوردار می باشد.

درباره ما

آموزش سه تار در کرج

خرید سه تار

خرید سه تار از فروشگاه های لوازم موسیقی امکان پذیر می باشد اما در صورت تهیه ساز حتما و حتما شرط تایید استاد را از فروشنده دریافت نمایید تا در صورت بروز مشکل احتمالی، ساز مورد نظر مرجوع و یا رفع ایراد گردد.

آموزش سه تار در کرج

سه تار راحت تر است یا تار

این سوال به طور کلی اشتباه است. هر ساز در طی دوره آموزشی خود دارای دشواری هایی است که با تمرین و ممارست به مهارت تبدیل می گردد. هر ساز قواعد مختص به خود را دارد و در این بین نیز نمی توان تفاوتی از لحاظ مرتبه تمرین و یا اجرا فی ما بین آن ها قائل شد. هر چند باید در نظر داشت که معمولا اشخاصی که در یکی از ساز های تار یا سه تار مهارت کسب می کنند می توانند آن دیگری را نیز اجرا کنند اما اصول اجرایی این دو ساز از یکدیگر متفاوت بوده و طی مسیر آموزشی هر یک نیز از لحاظ مباحث تکنیکال تفاوت هایی را دارا هستند.

آموزش سه تار در کرج

قیمت سه تار

قیمت سه تار به نسبت تار ارزانتر می باشد. اما قیمت ساز به طور کلی به دو بخش کلی برند ساز و نیز کیفیت صوتی آن بستگی مستفیم دارد. به طور کلی بین قیمت تار و سه تار تفاوت بسیار زیادی وجود دارد به عنوان مثال بین یک ساز حرفه ای تار و یک ساز حرفه ای سه تار تفاوت قیمت در حدود پنج برابر است. البته می توان از ساز های با قیمت کمتر نیز در بدو کار و آموزش استفاده نمود اما توصیه بر گرفتن ساز حرفه ای از همان ابتدا است

آموزش سه تار در کرج

چرا که در صورتی که سازی با کیفیت پایین تهیه نمایید بعد از گذشت مدتی می بایست نسبت به تعویض ساز اقدام نمایید اما اگر ساز حرفه ای تهیه نمایید دیگر نیازی به تعویض ساز نخواهید داشت و اصل دیگر در خصوص صدا دهی ساز است که ساز هایی با برندینگ برتر و نیز صدا دهی بهتر دارای کیفیت بسیار بالای استخراج صوت هستند که این مساله می تواند نقش تعیین کننده ای در میزان تمرین شما و متعاقبا پیشرفت شما ایفا نماید.

آموزش سه تار در کرج

هزینه کلاس سه تار

هزینه کلاس سه تار هر ساله به مانند دیگر کلاس ها بر اساس نرخ ابلاغی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان به آموزشگاه های موسیقی ابلاغ می گردد که آموزشگاه موسیقی ملودی نیز موظف به رعایت مفاد ابلاغیه ها از سوی نهاد ذی ربط از جمله میزان شهریه می باشد. لذا جهت کسب اطلاع از میزان شهریه می توانید از طریق لینک تماس با ما اقدام نمایید.

آموزش سه تار در کرج

آیا برای یاد گرفتن سه تار دیر نیست

اگر دو شرط علاقه و تمرین را مد نظر قرار دهید به هیچ عنوان برای فرا گیری سه تار دیر نخواهد بود. البته نه تنها سه تار بلکه برای هیچ سازی دیر نخواهد بود. مساله اصلی گذاشتن زمان برای تمرین کافی حداقل  روزی 30 دقیقه و استمرار در ادامه مسیر آموزشی است که در صورت رعایت این دو فاکتور هیچ گاه برای فرا گیری موسیقی دیر نخواهد بود.

مدت زمان یاد گیری سه تار

مدت زمان یاد گیری سه تار و نیز دیگر سازها بستگی مستفیم به میزان تمرین و همچنین میزان استمرار شما در یادگیری خواهد داشت. اما معمولا در صورت رعایت اصول تمرین صحیح بین 3 تا 6 ماه نتیجه اولیه حاصل شده و پس از این مدت زمان به مرور بر میزان مهارت شما اضافه شده و قطعات را با تکنیک های پیچیده تری اجرا خواهید کرد هرچند اصول فراگیری دوره های ردیف نیز از جمله مواردی است که در طول مسیر آموزش سه تار باید مد نظر قرار دهید.

آموزش سه تار در کرج

پرده بندی در تار و سه تار

پرده بندی در تار و سه تار و یا حتی ساز هایی از جمله دوتار و یا انگشت گذاری در سازهایی چون عود و رباب و… تماما از اصول و محاسبات ریاضی پیروی می کند. حتی تعداد حلقه هایی که در پرده بندی تار و سه تار بر روی دسته این سازها قرار می گیرد نیز دلیلی مشخص دارد. به طور کلی تمامی سازها دارای محاسبات و دلیل هایی در چرخه اجرا و ساخت می باشند. تار و سه تار نیز از این قاعده پیروی می کنند.

آموزش سه تار در کرج

محاسبات فیثاغورس و فارابی

بله، اگر بخواهیم به عقب برگردیم تاریخچه و سیستم این پرده بندی به این اشخاص و چه بسا عقب تر از این دانشمندان برسد. اما این دو دانشمند از جمله اشخاص مطرح در زمینه مکتوب و مدون کردن پرده بندی ها بودند. محاسباتی که در این سیستم وجود دارد از بحث بدور خواهد بود و در مقاله ای دیگر بدان پرداخته خواهد شد. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد نوع بیان این بزرگواران در سیستم پرده بندی بوده است که بسیار جای اعجاب و تفکر دارد.

آموزش سه تار در کرج

دانشمندان دیگر

به طور کلی سیستم دستان بندی در سازهای جهان دارای مکتب و اصول و محاسبات ریاضی بوده است. اما هر منطقه موسیقی دارای ابعاد محاسباتی متفاوت از منطقه دیگر بوده است. چه اینکه منطقه ایران عرب و ترک نیز دارای دستان بندی تقریبا مشابه بوده اند(اما در جزئیات بسیار متفاوت). لذا دانشمندان بسیاری در این زمینه رسالات و مقالات متعددی را به ثبت رسانده اند. از جمله این افراد می توان به ارموی- ابن سینا – عبدالقادر مراغه ای و… اشاره کرد.

آموزش سه تار در کرج زیر نظر استاد نوید امینی