پیانو

آموزش پیانو کرج / ساز شناسی پیانو

در صورتی که با تلفن همراه وارد شدید، جهت اجرای فایل صوتی بر روی listen in browser بر روی ابزار صوتی در پایین اشاره نمایید

آموزش پیانو کرج – ساز شناسی پیانو

آموزش پیانو کرج – برگرفته از کتاب فرهنگ تفسیری موسیقی نوشته بهروز وجدانی/” کلمه پیانو تصغیر شده کلمه pianoforte  به معنای ساز شستی دار که به سال 1709 توسط فلورانس تحت نام گراوی چمبالو کول پیانو فورته از روی ساز دیگری به نام هارپسیکورد ساخته شد.

کریستوفوری مخترع این ساز تغییر در مکانیسم زخمه ای آن را بوجود آورده و آنرا کوبشی نمود. در ساز پیانو شستی ها با مکانیسم خاصی به مضراب های چکشی ساز مربوط می شوند بطوریکه هرگاه بر روی شستی بکوبیم چکش مضراب نیز بر روی سیم کوبیده شده و به خاطر آزاد گزاردن سیم در ادامه ارتعاش کمی به عقب بر می گردد. این اختراع بعدها توسط آلمانی ها با ساده تر کردن مکانیسم آن تکمیل شد.

آموزش پیانو کرج

آموزش پیانو کرج

امروزه پیانو به دو شکل مختلف ساخته می شود: پیانو بزرگ که به فارسی گاهی آنرا اشتباها پیانو رویال نامیده اند متشکل از سه پایه و بر روی آن جعبه ای بزرگ و کم و بیش سه گوش که یک ضلع آن به ردیفغ شستی ها اختصاص یافته و دو ضلع دیگر منحنی دار از دو جانب ادامه یافته به یکدیگر متصل می شوند. در این نوع چکش ها از زیر سیم ها به آنها کوبیده می شوند. نوع دوم که آنرا به زبان اروپایی پیانینو یا پیانوی کوچک اصطلاح کرده اند و به فارسی پیانو دیواری موسوم شده است. در این نوع سیم ها عمودی قرار دارند و چکش ها از جلو به سیم ها برخورد می کنند.

پیانو پس از ارگ از لحاظ بزرگی میدان صدا و تنوع حصول طنین های بسیار مطبوع ترین و وسیع ترین ساز در بین سازهای موسیقی است. میدان صدای آن کمی بیشتر از هفت اکتاو است.

این دو خصوصیت سبب شده که پیانو به عنوان ساز سلو ساز همراهی کننده و نیز ساز شرکت کننده در ارکستر مجلسی و ارکستر بزرگ همه جا بتواند نقشی داشته باشد.

در ادبیات موسیقی به فراوانی دیده شده که قطعه ای کنسرتو برای یک ساز سلو و ارکستر برای همان ساز سلو و پیانو تنظیم شود. یعنی پیانو می تواند پس از تنظیم نقش ارکستر را یک تنه بر عهده گیرد///منصوری پرویز- چگونه از موسیقی لذت ببریم///

بر گرفته از کتاب سازشناسی حسین علی ملاح/” پیانو سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای چکش دار که به وسیله شستی هایی چکش های موجود در ساز به سیم ها اصابت می کنند و سیم ها را به صدا در می آورند. پیانو کمال یافته ساز کلاوسن است. کلاوسن خود کمال یافته سازهای رشته ای مضرابی مانند چمبالو- پسالتریون- دالسیمر و … است

[البته در این مورد باید با دیده تردید نگاه کرد چه اینکه ریشه این ساز می توانند ارگ کلیسا باشد که هیچ ارتباطی با سازهای مرتبط اشاره شده ندارد. در اصل ساز پیانو را می توان تکامل یافته ارگ کلیسا و ترکیب و تکامل با استفاده از سازهای اشاره شده دانست] انگلیسی ها ساز کلاوسن را کمال یافته ساز هارپ می دانند و به همین سبب به آن هارپسیکورد می گویند. سیم های هارپ با سر انگشتان دست نوازنده به ارتعاش می آیند. ولی تارهای کلاوسن با چکش هایی که به شستی ها متصل هستند به صدا در می آیند.

آموزش پیانو کرج

از قرن چهاردهم بتدریج تغییراتی در ساختمان فنی ساز کلاوسن داده می شود تا آنجا که در قرن هجدهم به ساز دیگری مبدل می گردد و به نام دیگری نامیده می شود. در سال 1709 بنا به سفارش شاهزاده فردیناند دومدیچی کلاوسن ساز مشهور فلورانسی موسوم به بارتولومئو کریستوفوری سازی می سازد که نامش را گراوی چمبالو کول پیانو ا فورته می گذارد یعنی سمبال یا کلاوسن با صدای ملایم و قوی.

کلمه پیانو به زبان ایتالیایی و بویژه در عرف موسیقی دانها به معنای آرام و ملایم و نرم است. هرگاه ضروری باشد که یک جمله موسیقی در نهایت ملایمت و نرمی نواخته شود زیر همان جمله حرف p  را که علامت اختصاری پیانو است می گذارند و اگر لازم بدانند که این ملایمت و نرمی بیش از حد متعارف باشد دو حرف pp را کنار هم می گذارند که علامت اختصاری پیانو سیمو است…

آموزش پیانو کرج

بعد از بارتولومئو کریستوفوری در اکثر شهرها و کشورهای اروپایی سازگران بی شماری برای تکمیل پیانو مجاهدت کردند. از جمله در 1711 در پاریس شخصی موسوم به ماریوس پس از اصلاحاتی در این ساز نام آن را کلاوسن همراه مایه نهاد. واژه مایه maillet همان marteau است که به چکش یا مضراب هایی… اطلاق می شود.

شروتر در آلمان چکش هایی ابداع کرد که می توانستند هم صدای ضعیف و ملایم و هم صدای قوی را بنا به اراده نوازنده استخراج کنند. گوتفرید زیلبرمان سازگر اهل هامر کلاویر ساخت که چکش های ایجاد نوای نرم معنا می دهد. در جریان ساختن این پیانو باخ به زیلبرمان توصیه های مفیدی کرد که سبب شد پیانو کارگاه زیلبرمان از صداداری بهتری برای تمام سیم های ساز برخوردار شود ولی باخ حاضر نشد برای این ساز جدید اثری بیافریند.

موتسیو کلمنتی نخستین موسیقی دان ایتالیایی است که در سال 1770 یک sonata سونات برای پیانو نوشت.

آموزش پیانو کرج

در سال 1777 موتسارت به کارگاه یوهان آندره آس اشتاین سازگر مشهور آوگسبورگ رفت و پس از بازدید از پیانوهای او پیشنهاد کرد که به جای پدال هایی که بوسیله زانو به کار می افتند پدال های پایی بسازد. اشتاین این توصیه را پذیرفت و اقدام به تغییر پدال ها کرد. بعد از اشتاین دامادش موسوم به آندره آس اشترایخر که با بتهوون دوستی داشت کارگاه سازگری اش را به وین انتقال داد و در آنجا توانست با راهنمایی های بتهوون کارهای ناقص پدرزنش را به کمال برساند. بعد از آندره آس اشترایخر ژان باتیست اشترایخر کارگاه پیانو سازی را توسعه داد.

در انگلستان هم بعداز کلمنتی بورکهارت چودی با مشارکت جان برادوود در سال 1770 اقدام به تاسیس کارگاهی مجهز برای ساختن پیانو کردند. این کارگاه در اندک زمانی تا آن مایه شهرت یافت که همه می پنداشتند که بزودی پیانو جای کلاوسن را در ارکستر خواهد گرفت.

آموزش پیانو کرج

بنیانگذار واقعی این کارگاه مردی بود به نام یوهانس تسومپه که در گذشته با زیلبرمان کار کرده بود و در ساختن پیانوی دمدار و پیانو های چهارگوش تخصص داشت.

پیانوهای چهارگوش قریب یکصد سال با پیانوهای دمدار و دیواری در کشمکش بوده اند. تسومپه در متداول کردن این ساز در انگلستان و همچنین برادوود در به کمال رسانیدن پیانو نقش مهمی داشته اند. برادوود در تغییر جنس و قطر سیم ها و محفظه صوتی و محل قرار گرفتن سیم ها و جای پدال ها و همچنین عوض کردن سیستم خرک های فلزی توفیق قابل ملاحظه ای یافت و وسعت صداداری پیانو را تا شش اکتاو بالا برد.

در سال 1789 سازگری از اهالی ایرلند موسوم به ساوتول با همین مشخصات یک پیانو دیواری به بازار عرضه کرد.

آموزش پیانو کرج

در اکثر کشورهای اروپایی مانند آلمان اتریش انگلستان و فرانسه سازندگان کلاوسن سخت در برابر هجوم این ساز جدید یعنی پیانو مقاومت می کردند و به همین سبب پیانو دم دار نتوانست تا اواخر قرن 18 از حیث ساختمان فنی چنانکه باید به کمال برسد.

در سال 1795 پیشنماز نمازخانه کاتدرال اشتراسبورگ موسوم به ینیاس پله یل که بیست چهارمین فرزند یک خانواده 38 نفری بود به پاریس رفت و در آنجا ابتدا اقدام به تاسیس مغازه اسباب و آلات موسیقی کرد و سپس به سال 1809 یک کارگاه سازگری بوجود آورد که در اندک زمانی شهرت زیادی کسب کرد.

پله یل با همکاری برادوود موسسه خود را تا آن مایه گسترش داد و به اعتبار رسانید که متخصصان این حرفه به سوی او کشیده شدند. در این میان رقابت شدید میان دو کارگاه سازگری در شهر آلزاس سبب شد که ارار جذب کارگاه سارگری پله یل بشود.

بی مناسبت نیست که در اینجا یادی هم از هانری پاپ شود. این شخص زمان درازی همکار پله یل بود ولی پس از چندی پله یل جدا شد و مستقلا به تاسیس کارگاهی در پاریس پرداخت و تعدای پیانو چهارگوش به سیستم انگلیسی و تعدادی هم پیانو دمدار به بازار عرضه کرد.

همین قدر می توان گفت که در سال 1910 منحصرا در آلمان سیصد کارگاه برای ساختن اسباب و آلات موسیقی موجود بوده است.

در آمریکا شخصی به نام یوهان برند به سال 1775 در شهر فیلادلفیا اولین پیانو چهارگوش آمریکایی را ساخت. این پیانو دو متر درازا داشت و صداداری اش به هفت اکتاو می رسید. در سال 1832 در ایالت بوستون الفیوس ببکاک نخستین کسی است که سیستم سیم بندی به شکل ضربدر را متداول کرد.

آموزش پیانو کرج

نام اشتاین وی بنیانگذار صنعت پیانو سازی در آلمان که روی اکثر پیانو های بزرگ کنسرت پیانوهای راست و پیانوهای دمدار مشاهده می شود در اندک زمانی شهرت جهانی یافت و در مدت کوتاهی تعداد سیصد و چهل هزار عدد پیانو با همین مارک در نیویورک و هامبورگ ساخته شد و به بازار عرضه گردید.

علاوه بر کشورهای آمریکا آلمان انگلیس و فرانسه در سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مانند بلژیک سوییس اسپانیا ایتالیا نروژ شوروی و ژاپن هنوز هم کارگاه هایی برای ساختن پیانو موجود است.

ساز پیانو در اواسط قرن نوزدهم در جنبش موسیقی رمانتیک و تجسم بلاغت و مقام رفیع احساسات شاعرانه نقش حساس و مهمی بر عهده داشته است. به طور کلی قرن نوزدهم را می بایست عصر تجلی موسیقی دان هایی دانست که کحبوبیت همگانی داشته اند. مانند فردریک شوپن- فرانتس لیست- زیگوند تالبرگ و بعدها کلارا شومان- آنتون روبینشتاین.

پس از سال 1900 ساز دیگری موسوم به پیانولا یا پیانو اتوماتیک متداول گردید. به سال 1930 کارگاه های پیانو سازی بی شماری در سراسر دنیا تاسیس شد.

به سال 1930 کارگاه های پیانو سازی بیشماری در سراسر دنیا تاسیس شد.

آموزش پیانو کرج

صنایع گرامافون سازی و بعدها ضبط و پخش بوسیله نوارهای صوتی و پیدایش رادیو حصار موسیقی را که به تالارهای کنسرت محدود میشد شکستند و استماع موسیقی را در خانه ها میسر ساختند. از همین روست که در قرن بیستم فرهنگ موسیقی و بویژه فرهنگ ساز پیانو اهمیت بیشتری پیدا کرد.

…خالقی در سرگذشت موسیقی ایران نوشته است: پیانو در اواخر ناصرالدین شاه ویولن چند سال پس از آن به ایران آمده است….علاوه بر پیانو ارگ هم به ایران آمد و برخی این ساز را نواختند… در پیانو هم پون برای نغمات ایرانی اشکال موجود بود برای اولین دفعه محمد صادق خان استاد سنتور به این ساز آشنا شد و برای اینکه بتواند آهنگ های ایرانی را با آن اجرا کند در هر گام دو پرده را تغییر کوک داد که هنوز هم معمول است… سالار معزز نوازندگی پیانو و تحصیلات موسیقی را زیر نظر مسیو لومر فرانسوی که از سال 1868 تا پایان عمر در ایران بوده و ریاست مدرسه موزیک نظام را در ایران برعهده داشته است به پایان رسانید و سپس برای ادامه تحصیل به روسیه رفت… “

از ویدئوهای آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

آموزش پیانو کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی

درباره ما