مجید نقی پور (آواز ایرانی)

کلاس آواز در کرج

کلاس آواز در کرج گوهردشت زیر نظر استاد مجید نقی پور در آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج و گوهردشت. استاد مجید نقی پور متولد 1348 بوده و از سال 1365 زیر نظر استاد رستگاری ردیف آوازی را فرا گرفته و مراتب آموزش را زیر نظر دیگر اساتید فن ادامه دادند. از دیگر اساتید ایشان میتوان به استاد مجید کیانی از بزرگترین ردیف دانان ایرانی اشاره کرد.

کلاس آواز در کرج

آموزش آواز در کرج زیر نظر استاد مجید نقی پور در آموزشگاه موسیقی ملودی

ایشان از سال 1372 تا کنون در گرایش آواز ایرانی مشغول به تدریس می باشند و تا کنون اجراهای متعددی را در شهرهای مختف از جمله تهران، کرج، سمنان، تنکابن داشته اند. همچنین ایشان از صاحب نظران عرصه ردیف آوازی بوده و شناخت کامل بر روی ردیف های آوازی و آشنا به مکاتب مختلف آوازی می باشند.

کلاس آواز در کرج 

در ادامه به نمونه ای از اجرای زیبای استاد مجید نقی پور توجه بفرمایید

کلاس آواز در کرج گوهردشت

همچنین در ادامه به اجرایی از استاد مجید نقی پور در پادکست آموزشگاه موسیقی ملودی توجه نمایید

در صورتی که با تلفن همراه وارد شدید، جهت اجرای فایل صوتی بر روی listen in browser بر روی ابزار صوتی در پایین اشاره نمایید

کلاس آواز در کرج گوهردشت

آشنایی با کلاس آواز

آواز ایرانی بر اساس ردیف موسیقی کلاسیک ایران و بر اساس ردیف آوازی آموزش داده می شود. آموزش آواز ایرانی به صورت نقل سینه به سینه صورت می گیرد به گونه ای که استاد مطالب و گوشه های مربوطه را در هر جلسه خوانده و هنرجو می بایست آن را به ذهن سپرده و تمرین نماید و در جلسه بعدی آن درس را تحویل و رفع اشکال نماید. البته در حین کلاس مباحث مربوط به صدا سازی نیز بحث و بررسی می گردد و نسبت به آن حساسیت خاصی وجود دارد لذا موارد تکنیکی دروس و نیز صدا سازی به صورت توامان فرا گرفته خواهد شد.

با اساتید آموزشگاه موسیقی ملودی بیشتر آشنا شوید

کلاس آواز در کرج گوهردشت

اهمیت صدا سازی در کلاس آواز ایرانی

در تمامی کلاس ها و آموزش های آواز صدا سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چه اینکه نسبت به آن حساسیت خاصی وجود دارد. در صورتی که استاد مربوطه نسبت به مسائل صداسازی توجه لازم را به عمل نیاورد مشکلات عدیده ای از جمله گره تار های صوتی رخ خواهد داد که متاسفانه در برخی از مواقع جبران ناپذیر است. هرچند که مبحث صدا سازی در کلاس های آواز در حین مباحث تکنیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و معمولا هنرجویان از اینکه استاد مربوطه تکنیک های صدا سازی را نیز با ایشان در حین مباحث تکنیکی آواز مورد بررسی قرار می دهد آگاه نمی شوند.

اهمیت صداسازی در آواز

به نوعی اگر نیاز مبرمی به مباحث صدا سازی و سلفژ باشد استاد مباحث تکنیکی آواز را متوقف و نسبت بررسی موارد صدا سازی و یا سلفژ اقدام می نماید اما اگر استاد تشخیص دهد که هنرجوی آواز از پیشرفت و سرعت مناسبی نسبت به درس برخوردار بوده و نسبت به مسائل و مطالب کلاس از لحاظ درک و دریافت دارای سرعت مطلوبی است مطالب صدا سازی را در موارد تکنیکی آواز بدون اینکه هنرجو متوجه شود توامان کرده و به هنرجو آموخته می شود.

کلاس آواز در کرج گوهردشت

از بخش های متنوع ساز شناسی آموزشگاه موسیقی ملودی دیدن نمایید

مدت زمان یادگیری آواز 

مدت زمان یادگیری آواز ایرانی رابطه مستقیم با استمرار عمل، تمرین و علاقه هنرجو دارد. لذا در صورت داشتن موارد مذکور هنرجو می تواند 6 ماه اول نتیجه ای ابتدایی را حاصل نموده و به مرور زمان با باز شدن مباحث سنگین تر و تکنیکی بیشتر می تواند پیشرفت بیشتری را از مراحل کار حاصل نماید. اما انتظار آواز حرفه ای در سال اول و دوم امری غیر واقع بینانه بوده و هنرجویان در این سنوات معمولا تکنیک های ابتدایی، اصول صدا سازی و تصنیف ها و گوشه هایی با ثقل تکنیکی کمتر را مورد بحث و بررسی قرار داده و به مرور زمان مباحث سنگین تر عنوان و تمرین می شود.

کلاس آواز در کرج

هزینه کلاس آواز

هزینه کلاس آواز نیز به مانند دیگر کلاس ها بنا به ابلاغ و اعلام رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به صورت سالیانه تعریف و به آموزشگاه های موسیقی ابلاغ می گردد که تمامی آموزشگاه موسیقی از جمله آموزشگاه موسیقی ملودی موظف به رعایت مفاد و میزان شهریه دریافتی خواهند بود. لذا جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک تماس با ما با آموزشگاه موسیقی ملودی تماس حاصل نمایید.

کلاس آواز در کرج

ردیف آوازی چیست

تمامی کلاس های موسیقی کلاسیک و یا حتی فولک بر اساس الگوی آموزشی استاندارد و تعریف شده ای آموزش داده می شود. این الگو در هر نوع موسیقی می تواند متفاوت عمل نماید چه اینکه به عنوان مثال در موسیقی بومی ایران و یا حتی در موسیقی بومی دیگر کشورها نوع آموزش معمولا بر اساس نقل سینه به سینه اتفاق می افتد و سالیان سال بر همین منوال میسر بوده است. حال این نقل سینه به سینه نیز بر اساس الگوی آموزشی و یا نقل روایی بر اساس معیار و بستر موسیقی آن قوم و یا کشور اتفاق می افتد که دارای ساختار خاص خود می باشد.

کلاس آواز در کرج گوهردشت

حال در ایران و در ردیف آوازی موسیقی ایرانی نیز این الگو و ساختار فارغ از الگوی ردیف نیز اتفاق افتاده و این نقل معمولا به صورت سینه به سینه صورت می گیرد یعنی ردیف آوازی موسیقی ایرانی به صورت نقل سینه به سینه انجام خواهد گرفت. گرچه که امروزه ردیف آوازی به نت درآمده است و می توان این ردیف را به صورت نت نگاری مشاهده کرد و حتی آموزش های لازم را نیز از طریق همین کتب انجام داد اما مانع بزرگی به نام لحن در اجرا از این امر جلوگیری می کند. که در بند بعدی بدان پرداخته خواهد شد. از جمله ردیف های آوازی می توان به ردیف عبدالله خان دوامی و طاهرزاده اشاره کرد.

لحن در موسیقی ایرانی

لحن در آواز و به آواز در موسیقی ایرانی منحصر نمی شود. حتی لحن در اجرای ساز نیز نقش عمده ای بازی می کند. لحن دارای هیچ قاعده خاص نت نگاری و یا دارای بیان قاعده واری نیست که بتوان به هنرجو ارائه کرد بلکه لحن دارای حالات و ادای خاص در اجرای دامنه و شدت صوت و یا حتی نوع بیات تک به تک کلمات در آواز خواهد بود. لحن دارای پیچیدگی هایی است که دارای درسی خاص و کتب مخصوص به خود نمی باشد. هرچند که در موسیقی کلاسیک غربی برای بیات الحان از علائم و نشانه هایی استفاده می کنند اما حال لحن و بیان آن را در موسیقی ایرانی دو چندان در نظر بگیرید.

کلاس آواز در کرج

لحن در موسیقی

چه اینکه معمولا به ندرت پیش می آید که نوازنده و یا خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی گوشه و یا تصنیفی را هر بار به یک حالت اجرا نماید و معمولا در هر بار اجرا می توان لحن متفاوتی را در بیان آن لمس کرد. اگر بخواهیم تعریفی منسجم در خصوص لحن ارائه دهیم می توان آن را به نوعی امضای نوازنده در نظر داشت که ساختار اجرای هر شخص به مانند امضای او دارای ساختاری ثابت و دارای شکلی مشخص است اما در هر امضا نیز نوع آن از لحاظ ابعاد و یا خمش و یا راستای خطوط کشیده شده نیز می تواند متفاوت باشد.

همین مثال را در خصوص لحن نوازنده و یا خواننده متصور شوید که به طور کلی هر نوازنده دارای امضا و یا لحن مختص به خود در اجرا و یا آواز است اما زمانی که یک قطعه را اجرا می نماید با بار دوم آن می تواند متفاوت باشد به مانند ابعاد خطوط و اشکال و انحناها در امضا که این تفاوت لحن در اجرای قطعات رابطه ای نیز با حالات نوازنده و یا خواننده در لحظه دارد. البته مسائل مختلفی در یک اجرا حائز اهمیت خواهد بود.

کلاس آواز در کرج گوهردشت

از بخش های متنوع بلاگ آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

جواب آواز چیست

جواب آواز زمانی اتفاق می افتد که خواننده با نوازنده ایرانی بخواهند با یکدیگر اجرا نمایند. در این صورت و بنا به قاعده متر آزاد (گرچه در این مورد نیز بحث وجود دارد خصوصا در ذات آزاد بودن متر موسیقی آوازی ایران) و بنا به قاعده اختیار عمل خواننده و یا حتی نوازنده بر بستر بداهه پردازی مساله جواب آواز در موسیقی کلاسیک ایرانی و یا در انواع موسیقی ملل مختلف که بر این اساس استوار است اتفاق می افتد.

جواب آواز بدین گونه است که بنا به قواعد بند پیشین و این مساله که نوازنده نمی داند که خواننده می خواهد چه واج و یا هجایی را در لحظه و با چه لحنی اجرا نماید به صورت ناخودآگاه کمی با تاخیر از خواننده نغمات و واج های اجرای خواننده را اجرا می نماید.

در اصل نوازنده ابتدا صحبت ها و نغمات خواننده را به ذقت گوش داده و سپس آن ها را بنا به قاعده های خاص نوازندگی و با اصول تکنیکی که مشابه و یا مترادف پاسخ و هجاها و معانی و بیانات خواننده باشد اجرا نماید.

کلاس آواز در کرج گوهردشت

جواب آواز یکی از پیچیده ترین و سخترین مراحل در فراگیری موسیقی کلاسیک ایرانی است که معمولا نوازندگان در مراحل حرفه ای اقدام به تکمیل دوره ای در خصوص جواب آواز می نماید. البته لازم به ذکر است که در بعضی از ردیف های سازی این امر به صورت ناخودآگاه در حین آموزش میسر می شود

از جمله ردیف ابوالحسن صبا و یا ردیف فرامرز پایور که نوازنده با گونه ای مقدماتی از جواب آواز مواجه شده و می بایست نسبت به فراگیری آن اقدام نماید.

آموزش آواز در کرج

آموزش آواز در کرج و کلاس آواز در کرج زیر نظر برجسته ترین مدرسان آواز در کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج گوهردشت. در گرایش های آواز ایرانی – آواز کلاسیک غربی و آواز پاپ

کلاس آواز در کرج

از پست های instagram آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

درباره ما

کلاس آواز در کرج