آموزش سلفژ در کرج

آموزش سلفژ در کرج گوهردشت در آموزشگاه موسیقی ملودی زیر نظر استاد روزبه میرزایی. ایشان دارای مدرک کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر بوده و سابقه قعالیت و تدریس ایشان از سال 1379 تا کنون می باشد.

آموزش سلفژ با استاد روزبه میرزایی

بخشی از رزومه

بخشی از رزومه استاد. ایشان از مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران می باشند. از جمله اساتید ایشان می توان به شریف لطفی- سعید لطفی- واطان ساهاکیان- دکتر فاطمی- دکتر اسعدی- دکتر سادات افسری و … اشاره کرد.

آموزش سلفژ در کرج

گرایش های تدریس

گرایش های تدریس ایشان. استاد روزبه میرزایی همچنین در گرایش های سنتور- تئوری موسیقی – مبانی نظری موسیقی ایران و تحلیل ردیف نیز مشغول به تدریس می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر از رزومه ایشان می توانید بر روی این لینک اشاره نمایید.

آموزش سلفژ در کرج

کلاس سلفژ چیست ؟

کلاس سلفژ برای تمامی ساز ها توصیه می شود چرا که به پرورش گوش و تشخیص دقیق عملکرد هنرجو کمک شایانی خواهد کرد. در کلاس سلفژ مباحث ریتم و فواصل به طور کلی به بحث گذاشته خواهد شد. و به مرور زمان وارد مباحث تخصصی تر شده تا در نهایت پس از پایان دوره سلفژ به دیکته موسیقی پرداخته شود. روش کار در سلفژ بدین شکل است که توسط ابزاری مانند پیانو و یا کیبورد و یا سازی که بتوان صدای خالص و ژوستی را از آن استخراج نمود استفاده می کنند و صدای تولید شده توسط استاد بنا به روال و مراحل کلاس و تکنیک هایی که به مرور زمان فراگرفته شده است تقلید گردد. به نوعی همین تقلید صدای درست و اصطلاحا ژوست را می توان مرحله اول از پرورش گوش دانست.

آموزش سلفژ در کرج

سلفژ برای چه کسانی است ؟

سلفژ برای چه کسانی است؟ کلاس سلفژ و آموزش آن برای تمامی ساز ها و گرایش ها توصیه می گردد چه اینکه اختلاف عملکرد هنرجویانی که از کلاس سلفژ بهره مند شده اند با هنرجویانی که به صورت عادی در کلاس های خود حضور داشته اند بسیار زیاد بوده و کاملا مشهود می باشد. خصوصا در سازهایی که فاقد پرده بندی بوده که از این دست از ساز ها می توان به ویولن کمانچه ویولن سل و… اشاره کرد. همچنین ساز های بادی نیز بنا به قاعده نفس گیری که دارند که می تواند در ژوست بودن نت تاثیر به سزایی داشته باشد نیز این کلاس بسیار مفید واقع خواهد شد.

آموزش سلفژ در کرج

هزینه کلاس سلفژ ؟

هزینه کلاس سلفژ هر ساله به مانند دیگر کلاس ها بر اساس نرخ ابلاغی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان به آموزشگاه های موسیقی ابلاغ گشته که آموزشگاه های موسیقی استان موظف به رعایت مفاد آن از جمله اخذ شهریه ماهانه می باشند. لذا شما می توانید از طریق لینک زیر با آموزشگاه موسیقی ملودی در تماس باشید و از شهریه این کلاس آگاه شوید.

تماس با ما

آیا سلفژ نیاز به ساز دارد ؟

آیا سلفژ نیاز به ساز دارد ؟ این سوالی است که بسیاری از هنرجویان در ذهن خود دارند. اجرایی سلفژ خود نیاز به ساز خاصی ندارد اما برای اینکه کنترل بر روی تمرینات و مراحل اجرایی و نیز نکات ارائه شده در کلاس نیاز به سخت افزار و یا حتی نرم افزای خواهد بود که بتواند صدا و یا تکنیک هایی که در کلاس مورد بررسی قرار گرفته اند را با آن ابزار کنترل نمود و از آن ها استفاده کرد. اما در نهایت و پس از گذشت مدت زمان کمی از دوره تمامی هنرجویان باید به طور مستفل اما با کنترل عملکرد بدون نیاز به ابزار تا دروس ارائه شده ای که در کلاس گذرانده اند را بدون نیاز به ابزار خاصی اجرا نماید.

آموزش سلفژ در کرج

مدت زمان کلاس سلفژ

مدت زمان کلاس سلفژ بسته به میزان عملکرد و یا نیاز هر هنرجو از این کلاس تعریف می گردد. اما می توان زمان تقریبی 6 ماه تا 2 سال را برای  این کلاس در نظر گرفت. پس از پایان این دوره هنرجو وارد مراحل دیکته موسیقی شده و باید بتواند با شنیدن قطعه ای آن را به راحتی نت نگاری و اصول ریتمیک آن را نیز در نگارش رعایت نماید.

آموزش سلفژ در کرج

سلفژ را کی باید یاد بگیریم

سلفژ را کی باید یاد بگیریم ؟ پاسخ به این پرسش این است که هر زمانی حتی در بدو یاد گیری ساز عملی و به موازات آن کلاس نیز می توانید سلفژ را فرا بگیرید. از مزیت های فرا گیری کلاس سلفژ به موازات کلاس عملی می توان به مواردی از جمله: مهارت بیشتر در اجرای ساز – یادگیری سریعتر ساز عملی – درک بهتر از ریتم و فواصل در اجرای ساز – اجرای با کیفیت ساز و … اشاره کرد.

آموزش سلفژ در کرج

چه مطالبی در سلفژ گفته می شود

چه مطالبی در سلفژ گفته می شود؟ در سلفژ مطالبی از جمله شناخت و درک بیشتر فواصل موسیقی و اجرای عملی بر روی ساز عملی – کسب مهارت های پارلاتی و کانتاتی – یادگیری و کسب مهارت در اجرای تکنیک های سلفژ از جمله دو تایی سه تایی برودری و… – تشخیص همزمان نت های هارمونیک و آکورد – بررسی و تجزیه تحلیل آکورد ها و نحوه تشخیص آنها – بررسی مختصر گام ها و اجرای بداهه پردازی بر روی گام و… را نام برد.

از چه روشی در آموزش سلفژ استفاده می شود

از چه روشی در آموزش سلفژ استفاده می شود؟ به طور کلی تکنیک های مختلفی در سلفژ برای آموزش و فرا گیری این دوره استفاده می شود که یکی از این تکنیک ها که بسیار نیز کاربردی می باشد تکنیک جاذبه می باشد. اصول کلی بر مبنای جاذبه بوده و فعالیت های هنرجویان و علاقمندان این گرایش بر مبنای جاذبه صورت می پذیرد. در این مقاله سعی داریم تا با عناوین جاذبه و نحوه عمل این تکنیک در فراگیری سلفژ بحث و گفتگو کنیم.

جاذبه در سلفژ

جاذبه در سلفژ. در سلفژ از تکنیک های مختلفی جهت فراگیری سلفژ استفاده می گردد که یکی از آنها استفاده از تکنیک جاذبه است. البته این تکنیک دارای مشکلات و سختی هایی نیز در طی مسیر خواهد بود. اما نتیجه عملکرد در انتهای دوره به طرز چشمگیری با دیگر تکنیک ها قابل مشاهده است. به طور کلی تکنیک جاذبه بر مبنای خلاقیت استوار است و هنرجویان این گرایش در همان مراحل اولیه می بایست خلاقیت در بداهه پردازی را در عملکرد و ارائه دروس خود به نمایش بگذارند که این مهم برای تمامی هنرجویانی که از این تکنیک استفاده می کنند نوعی چالش منحصر بفرد و سخت لحاظ خواهد شد. اما به مرور زمان می توان با استفاده از الگو و مهارت های لازم که در طی دروس ارائه می گردد در بداهه پردازی خلاقانه تر از پیش عمل کرد.

کلاس سلفژ را متفاوت تجربه کنید

همانگونه که گفته شد در آموزش سلفژ از عنوانی به نام جاذبه استفاده می شود. حال به توضیح مختصری از این تکنیک می پردازیم. همانطور که از نام جاذبه معلوم است نقطه ثقلی وجود داشته که تمامی نت ها به آن ارجاع خواهند کرد که در شکل زیر به نمایش درآمده است.

آموزش سلفژ در کرج با آموزشگاه موسیقی ملودی

آموزش سلفژ در کرج

آموزش سلفژ در کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج

در ابتدای کار معمولا از گام دو ماژور استفاده می شود به گونه ای که سه نت به سمت پایین و سه نت به سمت بالا در دو اکتاو حرکت می کنیم. به گونه ای که در اکتاو پایین به ترتیب  دو سی دو – لا سی دو – سل لا سی دو – دو ر دو – می ر دو – فا می ر دو – نت ها خوانده می شوند. همین عمل در اکتاو بالا نیز انجام می پذیرد. همانگونه که ملاحظه می گردد تمامی نت ها به نت دو در گام دو ماژور ارجاع داده می شوند.

آموزش سلفژ در کرج

مراحل انجام جاذبه

مراحل انجام جاذبه. قبل از انجام خوانش نت ها به ترتیبی که در بالا گفته شد مقدمات بسیار مهمی را هنرجویان می بایست رعایت نمایند. یکی از این نکات خوب گوش دادن به نت مربوطه و سپس ادای آن نت است. بسیاری از هنرجویان گرایش سلفژ به محض ایجاد صدا از مرجع صوتی اقدام به خوانش می کنند که این کار بسیار اشتباه است. لذا تاکید بر خوب گوش دادن و سپس اجرای نت بنا به قواعدی است که در کلاس گفته خواهد شد.

خوب گوش دادن

خوب گوش دادن در موسیقی یعنی انجام بخش عمده ای مراحل پیشرفت در موسیقی. در کلاس سلفژ نیز این مورد بسیار مهم است چه اینکه در صورتی که هنرجویان سلفژ به خوبی نت مربوطه را با حنجره بدون استخراج کلام ادا نموده و پس از ژوست شدن نت اقدام به استخراج آن نمایند در سلفژ بسیار موفق خواهند بود. ترتیب و نحوه عمل در آموزش سلفژ در کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

مرحله بعد از فراگیری جاذبه به صورت مقدماتی

مرحله بعد از فراگیری. پس از اینکه هنرجویان بر خوانش جاذبه مهارت لازم را بدست آوردند، اقدام به فراگیری فواصل آلتره خواهند کرد. و پس از فراگیری تکنیک های لازم در این مورد اقدام به خوانش گام های مختلف با استفاده از فواصل آلتره آموخته شده می نمایند که البته در این مسیر بداهه پردازی همواره جزوی از مراحل کلاس خواهد بود.

آموزش سلفژ در کرج

از اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید