گام ماژور
گام ماژور
برگرفته از کتاب تئوری موسیقی نوشته پرویز منصوری/ گام ماژور با احتساب نت همنام آخر هشت نت دارد و فاصله های میان درجه های متوالی متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده بر اساس الگوی زیر تنظیم شده است. از چپ به راست عبارتند از:
در گام ماژور دریف فاصله های میان درجه ای همواره تغییر ناپذیر باقی می ماند. به این معنی که هنرگاه جای پرده ها و نیم پرده ها تغییر کند ممکن است که الگوی به دست آمده دیگر متعلق به این گام نباشد….
این گام را همانند همه گام های دیگر البته می توان از هر نت دیگر نیز آغاز کرد ولی در هر حال باید فاصله میان درجه ها طبق الگوی ثابت مرتب شود…[لذا برای هماهنگی این الگو از دیز و بمل استفاده کرده و نتی که دلیل این تناقض است را نیم پرده بالا یا پایین برده تا فواصل مطبوع گام بزرگ یا همان ماژور ایجاد گردد]
هرگاه الگوی این گام به دقت بررسی شود دو تکه همانند و برابر در آن دیده می شود.


در تئوری موسیقی هر تکه را دانگ یا تتراکورد می نامند. در زیر دو گام دو بزرگ و فا بزرگ را مقایسه کنید:


از بخش ساز شناسی نیز دیدن نمایید
از این مقایسه در می یابیم که دانگ اول گام دو بزرگ بر دانگ دوم گام فا بزرگ کاملا منطبق است. با یک محاسبه ساده می توان به علت این انطباق پی برد:
1- هر گام بزرگ متشکل از دو دانگ همانند با الگوی پرده پرده نیم پرده است بنابراین:
2-دانگ اول هر گام بزرگ می تواند خود دانگ دوم گام بزرگ و معین دیگری باشد
3- و نیز دانگ دوم هر گام بزرگ می تواند دانگ اول گام بزرگ دیگر باشد.
…
[حال با توجه به مطالب فوق و شکل زیر می توان به ترتیب نحوه اضافه شدن دیزها را بر اساس قوانین گام ماژور، در سرکلید مشاهده کرد]


بر همین اساس ولی در جهت معکوس بر تعداد بمل ها افزوده می شود.


گام هایی که تنها یک نشانه تغییر دهنده با هم اختلاف دارند گام های همسایه خوانده می شوند.
و در نهایت ترتیب تمامی دیزها و بمل ها بنا بر شکل زیر حاصل می شود:





