آموزش نی در کرج

آموزش نی در کرج گوهردشت، در آموزشگاه موسیقی ملودی زیر نظر استاد امیر ادهمی. ایشان متولد 1360 بوده و از سال 1375 زير نظر اساتید برجسته کشوری فرا گیری نی را آغاز نمودند.

کلاس نی با استاد امیر ادهمی

 

آموزش نی در آموزشگاه موسیقی ملودی

آموزش نی در آموزشگاه موسیقی ملودی. استاد امیر ادهمی فارغ التحصیل رشته نوازندگی ساز ایرانی گرایش نی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر بوده و در مقطع زمانی نیز استاد دانشگاه هنر در گرایش تدریس نت نوازی و ردیف نوازی ساز نی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده اند. از جمله اساتید ایشان می توان به استاد عبدالنقی افشارنیا، محمد علی کیانی نژاد، امیر حسین اسلامی، علی اکبر شکارچی، نصرالله ناصح پور، شریف لطفی، حمیدرضا اردلان، حسین مهرانی، حسین میثمی اشاره کرد.

 

آشنایی با ساز نی

ساز نی از کهن ترین ساز های ساخت بشر می باشد که در سرتاسر دنیا در انواع مختلف یافت می شود. این ساز در ابعاد مختلف مشاهده می گردد. البته لازم به ذکر است که نی در کشور های مختلف با اسامی گوناگونی نام گذاری شده است و نیز در تعدد سوراخ ها نیز دارای اختلاف می باشند. نی را نمی توان سازی ایرانی دانست اما می توان گفت که این ساز از دیرباز تا کنون در ایران کنونی نواخته می شده است. لذا این ساز قدمتی بسیار طولانی داشته و از جمله اولین سازهای ابداعی ساخت بشر محسوب می گردد. نی به مرور زمان به تکامل رسیده است و در نقاط مختلف دنیا به اشکال گوناگون و نیز ابعاد و تعدد سوراخ های مختلف قابل ملاحظه است. حتی در نوع نواختن این ساز نیز می توان تفاوت های بسیاری را در نقاط مختلف دنیا شاهد بود.

از بخش ساز شناسی نی نیز دیدن نمایید

آموزش نی در کرج

نی ایرانی

نی ایرانی که به اصطلاح به آن نی هفت بند نیز می گویند سازی است بدون زبانه. نوازنده تیغه بیرونی ساز را فی ما بین دندان های جلو قرار داده و توسط دمیدنی خاص در دهانه نی می توان صدایی خاص نی را ایجاد کرد. در نی ایرانی 5 صدای مختلف را می توان استخراج کرد. اصطلاح نی خفت بند از آنجا ناشی شده است که در ساخت نی سعی می شود که از گره های نی به تعداد 7 بند استفاده شود.

نی ایرانی در اندازه های مختلف وجود دارد لذا هر نی با ابعاد خاص خود دارای کوکی منحصر به فرد می باشد. معمولا نوازنده های نی به مرور زمان می بایست از نی های مختلف با کوک مخصوص استفاده نمایند. چرا که نی دارای کوکی مطلق بوده و هر نی امکان تعویض کوک را ندارد و دلیل داشتن چندین نی برای نوازندگان این ساز امری کاملا عادی است.

از بخش های متنوع بلاگ آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

آموزش نی در کرج

قیمت نی ایرانی

شاید به نظر نی ایرانی از ساختاری ساده برخوردار باشد اما در ساخت آن و انتخاب نوع نی می توان مرغوبیت صدای استخراج شده از نی را تغییر داد هرچند سازندگان این ساز باستانی به نکات ظریفی نیز در ساخت آن استفاده می کنند از جمله ضخامت چوب نی جایگاه سوراخ های تعبیه شده در آن  زبانه نی و…

لذا با توجه به کیفیت به کار رفته در انتخاب نوع نی و نیز ایجاد و حساسیت در سوراخ های تعبیه شده و نیز نوع داغی که بر نی لحاظ می کنند می تواند بر روی قیمت نی اثر گذار باشد. اما به طور کلی قیمت این ساز به نسبت انواع دیگر سازها از جمله تار بسیار مناسبتر بوده و این ساز را می توان با قیمت بسیار مناسبی تهیه کرد

از بخش ساز شناسی آموزشگاه موسیقی ملودی دیدن نمایید

آموزش نی در کرج

چقدر طول می کشد تا نی را یاد بگیرم

زمان یادگیری تمامی سازها به دو عامل اصلی علاقه و تمرین بستگی خواهد داشت. و در صورت داشتن علاقه و تمرین استمرار عمل نیز رکنی تعیین کننده در مدت زمان یادگیری شما خواهد داشت. در تمامی سازها بخشی از مباحث اولیه صرف یادگیری صداکشی از ساز مورد نظر خواهد شد. ساز نی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدت زمانی در حدود 1 تا 2 ماه را می بایست صرف صدا کشی صحیح از ساز نمود. پس از استخراج اولین صوت از ساز متوجه خواهید شد که به مرور زمان صدای ساز مطلوبتر واقع خواهد شد.

به مرور زمان بحث های تکنیکی توسط استاد مطرح شده و اجرای قطعات با پیچیدگی های بیشتری روبرو خواهد شد. معمولا زمانی بین 3 تا 5 سال جهت فراگیری دوره نی می بایست در نظر داشت. هرچند که پس از این مدت زمان نیز فراگیری متوقف نخواهد شد و یادگیری مکاتب و یا ردیف های دیگر نیز در مراحل یادگیری قرار خواهد گرفت. اصولا رپرتوار آموزشی نی بر اساس ردیف بوده و معمولا آموزش و فراگیری این ساز به صورت نقل سینه به سینه می باشد. هرچند که کتاب هایی نیز در این راستا به تالیف رسیده است، اما معمولا کلاس نی به صورت نقل سینه به سینه صورت می گیرد.

اما این مطلب دلیل بر عدم یادگیری ردیف برای هنرجویان این ساز نبوده و تمامی هنرجویان این ساز بر اساس استاندارد و رپرتوار آموزشی نی می بایست که ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی را فرا بگیرند.

آموزش نی در کرج گوهردشت

نحوه اجرای نی

نحوه اجرای نی در بدو کار امری دشوار خواهد بود. هرچند مسائلی از جمله نفس گیری مناسب و نشستن صحیح نیز در این امر و کیفیت صدا دهی یا به اصطلاح سونوریته ساز اثر گذار خواهد بود. هنرجویان نی در چند جلسه ابتدایی آموزش نحوه نفس گیری و نیز نوع گذاشتن ساز بر دندان و لب تمرکز کرد. و سعی در استخراج صدای مطلوب می نمایند.

اما باید در نظر داشته باشند که معمولا صدا کشی از ساز نی. تا به حد مطلوب ظرف چند هفته حاصل شده و به مرور زمان پخته تر می گردد. پس از آن و به مرور زمان هنرجویان این ساز می توانند با نت ها آشنا و به مرور زمان با تکنیک ها و انواع صداهای نی آشنا شوند. هرچند باید در نظر داشت که استخراج صدا از نی به عواملی چون نحوه قرار گیری نی بر دندان- نوع دمش بر ساز- نوع نفس گیری- نوع حرکت و ایستایی لب و… بستگی خواهد داشت که در طول زمان با تمام جزئیات آن آشنا خواهند شد

از اساتید آموزشگاه موسیقی ملودی بیشتر بدانید

آموزش نی در کرج گوهردشت

قیمت کلاس نی در کرج

قیمت و هزینه کلاس نی در کرج به مانند دیگر کلاس های آموزش موسیقی بر اساس ابلاغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعریف شده و به آموزشگاه های موسیقی اعلام و ابلاغ می گردد. لذا آموزشگاه موسیقی ملودی نیز موظف به رعایت نرخ ابلاغی شهریه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بوده و شهریه ماهیانه را دریافت می کند. لازم به ذکر است که شهریه در طول سال معمولا بدون تغییر باقی خواهد ماند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بخش تماس با ما با آموزشگاه موسیقی ملودی در ارتباط باشید.

آموزش نی در کرج

همنوازی نی با سازهای دیگر

نی به عنوان سازی کششی محسوب می شود و در این گروه سازهای بادی قرار دارد. به دلیل کششی بودن این ساز و رنگ خاص صوتی این ساز، دارای طرفداران بسیار در آهنگسازان ایرانی بوده. و اغلب از این ساز در گروه ها و همنوازی های موسیقی ایرانی استفاده می گردد. تطابق این ساز با دیگر اعضای گروه به راحتی امکان پذیر خواهد بود چرا که بنا به سبک بودن و در دسترس بودن نی با چندین کوک نوازنده این ساز به راحتی می تواند خود را با گروه هماهنگ نماید. این ساز دارای 5 رنگ مختلف صوتی است که این خود نیز می تواند از مزیت های این ساز به شمار آید.

آموزش نی در کرج

این ساز در مقایسه با سازی مانند سنتور از لحاظ کوک بسیار انعطاف پذیرتر عمل می کند. چرا که مثلا در ساز سنتور در صورتی که گروه موسیقی از دستگاهی با کوک نامتعارف و خلاف کوک های متداول در سنتور استفاده نمایند و نوازنده سنتور، سنتور منحصر به فرد آن کوک را در اختیار نداشته باشد می بایست که کوک ساز را طراحی و با گروه مذکور همنوازی داشته باشد.

لذا این امر مشکلاتی را از نظر اجرای تکنیک های متداول در سنتور ایجاد می نماید. نوازنده زمانی را می بایست صرف مطابقت و هماهنگی با کوک جدید نماید اما در نی این مشکل وجود نداشته و یا به اندازه سنتور در هماهنگی کوک دچار چالش نخواهد شد.

آموزش نی در کرج

از سایت pinterest آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج گوهردشت