آموزش تمبک در کرج

آموزش تمبک در کرج زیر نظر استاد سوگل ساربان در آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج و گوهردشت.

کلاس تمبک با استاد سوگل ساربان

آموزش تمبک در کرج

آموزش تمبک در آموزشگاه موسیقی ملودی

کلاس تمبک در آموزشگاه موسیقی ملودی. سوگل ساربان در حال حاضر در آموزشگاه های متعدد کرج مشغول به تدریس ساز های کوبه ای از جمله ساز تمبک می باشند. از جمله فعالیت های ایشان می توان به: شرکت در مستر کلاس های اساتید به نام تمبک از جمله بهمن رجبی و نوید افقه – کمک به جمع آوریه مجموعه ریتم های تمبک از آغاز- فعالیت در موسیق تئاتر و شرکت در جشنواره های بین المللی تئاتر- نوازنده تمبک در گروه های مختف و اجرای کنسرت های متعدد در تهران و کرج – آموزش تمبک کودکان بر اساس شیوه های نوین و ابداعی و … اشاره کرد.

آموزش تمبک در کرج

چگونه تمبک را یاد بگیریم

چگونه تمبک یاد بگیریم؟ تمبک سازی است که فرا گرفتن فن نوازندگی آن بر خلاف ظاهر ساده اش به متدی صحیح و سال ها تمرین و ممارست احتیاج دارد. طرز قرار گرفتن ساز به این گونه است که تمبک بر روی پا قرار میگیرد به این صورت که نفیر بر روی پای چپ قرار میگیرد و دست راست به حالت آزاد که از آرنج خم شده و مچ به موازات پوست روی تمبک قرار میگیرد و دست چپ مچ دست عقب تر از دهانه ی بزرگ و ساعد روی تنه ی تمبک قرار میگیرد. البته حالت فوق برای راست دست ها است. برای چپ دست ها کلیه جهت ها به سمت مخالف تغییر میکند. ضربه زدن بر روی ساز تنبک در سه منطقه از پوست صورت میگیرد: ناحیه مرکزی. ناحیه میانه و ناحیه ی کناره.

کلاس دف در کرج

حرکات اصلی ساز

حرکات اصلی ساز تمبک شامل : تم. بک. بشکن(پلنگ). اشاره ی راست. اشاره ی چپ و دست باز است. در تمبک برای ریز نوازی تنوع زیادی وجود دارد و هم چنین حرکات زینتی متوعی بر روی پوست و لبه ی پوست و حتی تنه ی چوبی ساز نواخته میشود.

در زمان نه چندان دور بر اثر عدم وجود نت و نت نویسی در موسیقی ایران آموزش موسیقی به روش سینه به سینه انجام میگرفت. بدین شکل که معلم قطعه مورد نظر را بارها مینواخت تا هنرجو آن را حفظ نموده و اجرا کند و سال ها آن را در خاطر نگاه دارد. تا اینکه در سال ۱۳۰۲ شادروان کلنل علینقی وزیری که مدت ۵ سال در پاریس و برلین تحصیل موسیقی نمود، نت نویسی و آموزش موسیقی توسط نت را که در موسیقی ایران متداول نبود رایج کند و این مساله باعث شد موسیقی به شکل کلاسیک و آکادمیک مورد توجه قرار گیرد.

به دنبال آن سازهای دیگر مثل تمبک که بنا به غیر ملودیک بودن نیاز به روش جدید نت نویسی داشت با همت اساتید زمان، اجرا و مسائل فنی آن به نت نگاری مختص به خود درآمد

کتاب تمبک

کتاب تمبک. برای این ساز منابع آموزشی بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد

برای گروه سنی کودکان: لطف تمبک. تمبک من و…

برای گروه سنی بزرگسال: آموزش تمبک حسین تهرانی. آموزش تمبک امیر ناصر افتتاح. کتاب تمبک بهمن رجبی در دوجلد. آموزش تنبک مجید حسابی در سه جلد. پنجاه قطعه ی مجید حسابی. قطعات لنگ برای تمبک مجید حسابی و ….

علاوه بر آموزش بر اساس کتاب های نامبرده و آموزش ریتم های مختلف و تسلط بر روی آن ها، هنرجو تصنیف خوانی همراه با تمبک و هم چنین بداهه نوازی با قطعه های مختلف را نیز فرا میگیرد.

آموزش تمبک در کرج

نت نگاری تمبک

نت نگاری تمبک توسط شادروان حسین تهرانی با اهتمام آقایان هوشنگ ظریف و مصطفی پورتراب و حسین دهلوی و فرهاد فخرالدینی تنظیم و تالیف گردید و اولین کتاب آموزش تمبک در سیستم نت نویسی سه خطی نگاشته شد.

بعد از آن روش های دیگری نیز در نت نویسی تمبک مطرح شد از جمله نت نویسی مرحوم امیر ناصر افتتاح که نت ها را به شکل دست نویس روی یک خط از پنج خط حامل (خط اول) ثبت مینمود که توسط بهمن رجبی ۵ خط به یک خط تبدیل و علائم و حرکات جدید به آن اضافه شد و اولین کتاب آموزش تمبک در سیستم یک خطی توسط وی تنظیم و تالیف گردید.

لازم به توضیح است که سیستم نت نویسی یک خطی از ابداعات زنده یاد امیر ناصر افتتاح یا بهمن رجبی نبوده و قبلا در نت نویسی غرب وجود داشته چنانچه در تمام پارتیتورها نت مربوط به سازهای کوبه ای/ضربه ای روی یک خط نوشته میشود و با توجه به اینکه تمبک نیز در دسته ی سازهای کوبه ای/ضربه ای است از این قاعده مستثنی نبوده و بر این اساس باید نت های ان روی یک خط نوشته شود البته با این تفاوت که در نت نویسی سازهای کوبه ای/ضربه ای غرب به خاطر یک صدایی بودن نت ها علامت گذاری نمیشود و فقط کشش آن مورد نظر است ولی در تمبک به خاطر انگشت گذاری های متفاوت و صداهای مختلف که از نواحی مختلف تمبک ایجاد میشود علامت های معینی روی هر نت گذاشته میشود که هر علامت حرکتی خاص را نشان میدهد.

از ویدئوهای متنوع آموزشگاه موسیقی ملودی در شبکه آپارات نیز دیدن نمایید

آشنایی با ساز تمبک

آشنایی با ساز. از دیگر نام های تمبک میتوان به تنبک. ضب. خنبک. روئینه خم. دمبک. دنبک و … اشاره کرد و از بزرگان تمبک نوازی میتوان حسین تهرانی. امیر ناصر افتتاح. بهمن رجبی. محمد اسماعیلی و ناصر فرهنگ فر را نام برد.

این ساز در عین سادگی یکی از کامل ترین سازهای ضربی است که در جهان تاکنون شناخته شده است. این ساز با دو دست و ده انگشت نواخته میشود و به همین دلیل احساس نوازنده بوسیله ی سرانگشت و کف دست مستقیما منتقل میشود و در آهنگ اثر میگذارد.

تمبک از پنج قسمت : ۱.پوست ۲.دهانه ی بزرگ ۳.تنه ۴. نفیر(گلو) ۵.دهانه ی کوچک تشکیل شده است. سایز مناسب برای تنبک بر اساس جثه ی نوازنده تعیین میشود و برای کودکان و بزرگسال سایزهای متفاوتی از این ساز وجود دارد.

از بخش ساز شناسی تمبک در سایت آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

قیمت تمبک

قیمت تمبک را می بایست از حدود ۳۰۰ هزار تومن برای کودکان و ۷۰۰ هزار تومن به بالا در نظر گرفت. اما باید در نظر داشت که با توجه به دست ساز بودن تمبک و عدم تولید آن به مانند ساز های کلاسیک غربی در خط تولید مخصوص وساخت آن بدون ابزار و ربات های مخصوص، قیمت آن نیز بر اساس کیفیت چوب، میزان زمان در ساخت آن، نوع پوست، نوع چوب و شخص سازنده و مهارت ایشان در ساخت این ساز ملاک عمل قرار خواهد گرفت. به طور کلی خارج از بحث برندینگ نوع خاصی از ساز، به هر میزان که قیمت ساز افزایش پیدا کند میزان کیفیت در اجزا و ساخت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آموزش تمبک در کرج

انواع تمبک

انواع تمبک. تمبک در سایزهای مختلف تولید می گردد که دهانه آن بر دو نوع بزرگ و کوچک با اندازه های 32 و 22 سانتی متر تولید می شود. بدنه برخی از تمبک ها مسطح و برخی دارای شیار هستند. البته تمبک مخصوص کودکان در سایز های دو چهارم و سه چهارم نیز تولید می گردد.

درباره ما بیشتر بدانید

مدت زمان یادگیری تمبک

مدت زمان یادگیری تمبک به طور تقریبی بین 3 تا 5 سال طول خواهد کشید اما پس از گذشت حدودا 3 تا 6 ماه پس از آغاز دوره فراگیری نتیجه اولیه در نواختن این ساز حاصل می گردد که با گذشت زمان می توان بر مهارت نوازندگی و تکنیک های لازم اضافه کرده تا نوع نواختن رنگی دیگر به خود گرفته و بیانی شیوا تر و زیباتر به خود بگیرد. اما نکته مهم در یادگیری سازهای کوبه ای این است که با توجه به اصول یکسان ریتمیک در ساز های کوبه ای هم خانواده پس از یادگیری این ساز می توان ساز های کوبه ای دیگر را نیز فرا گرفت چرا که اصول اولیه یکسان بوده و تنها به فراگیری تکنیک های متفاوت در هر ساز پرداخته خواهد شد.

قیمت کلاس تمبک

قیمت کلاس تمبک بر اساس نرخ ابلاغی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هر سال تعریف می گردد که تمامی آموزشگاه ها مکلف به رعایت نرخ مصوب و نیز رعایت مفاد ابلاغی و قانونی از جانب آن اداره کل خواهند بود. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از طریق لینک زیر با آموزشگاه موسیقی ملودی در ارتباط باشید.

تماس با ما

آموزشگاه موسیقی در کرج گوهردشت