صداسازی و سلفژ

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

آموزش صداسازی و سلفژ کرج گوهردشت – در این مقاله سعی داریم تا تفاوت میان صداسازی و سلفژ و نیز ارتباط این دو را در مقام یک کلاس واحد بررسی کنیم اصولا صداسازی با سلفژ دو بحث کاملا متفاوت است. اما زمانی که صحبت از آواز و یا خوانندگی می شود این دو مبحث به یکدیگر گره می خورند به طور کلی سلفژ ارتباط میان ضمیر ناخودآگاه با ضمیر خودآگاه جهت درک صحیح فواصل موسیقیایی و فرکانس های مورد اشاره است و صدا سازی نوع و نحوه استخراج با به کار گیری صحیح واج های کلامی با فرکانس ها و فواصل مورد اشاره در سلفژ است. در ادامه بیشتر به این مقوله می پردازیم.

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

در این بخش به تعریف و تفسیر صداسازی و سلفژ هر یک به تنهایی می پردازیم. در موسیقی با دو مبحث عمده درگیر خواهیم بود یک فرکانس و دو نسبت فرکانسی فی مابین دو فرکانس استعمال شده یا به نوعی فاصله به کار رفته فی ما بین دو نت. در موسیقی فرکانس ها و یا بهتر است بگوییم به زبان موسیقی نت های بکار گرفته شده دارای استاندارد خاصی می باشند به نوعی فرکانس نت لا 440 هرتز یا 432 هرتز می باشد متعاقبا دیگر نت ها نیز فرکانس های مطبوع خود را دارند.

در ادامه به نمونه ای از آموزش صدا سازی توسط استاد نوید امینی توجه نمایید

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

البته لازم به ذکر است که محدوده شنوایی انسان بین 20 تا 20k هرتز است که این محدوده بیشتر در کودکان مورد انتظار است و با بالا رفتن سن از محدوده شنوایی پایین و بالا کاسته خواهد شد لذا صداهای موسیقیایی نیز از این محدوده بسیار فشرده تر بوده و معمولا بین 40 تا 4000 هرتز خواهد بود که تمامی نت ها بنا قاعده ای که به پیوست به آن اشاره خواهد شد دارای فرکانس های خاص و فواصل از پیش تعیین شده از یکدیگر خواهند بود.

آموزش صداسازی و سلفژ کرج گوهردشت

تناسب میان فرکانس ها

همانگونه که گفته شد تمامی نت ها دارای فرکانسی خاص بوده و با آن فرکانس ها شناسایی می گردند. حال مساله اصلی این است که آیا می توان به عنوان مثال نت لا 440 هرتز بوده ولی به دلخواه نت دو را 254 هرتز در نظر بگیریم؟ پاسخ این سوال منفی است. برای پاسخ به این سوال باید به این گونه تصور کنیم که مثلا اگر فاصله متریکی بین فرکانس ها برقرار بود و مثلا فاصله میان نت لا تا نت دو 50 سانتی متر باشد

لذا این تناسب می بایست در صورت تغییر فرکانس نت لا نیز محاسبه و اعمال گردد. مثلا اگر نت لا به 432 هرتز تغییر کرد نت دو نیز به همان میزان می بایست تغییر کند تا فاصله 50 سانتی متر فی مابین رعایت شود. در اصل اگر نت لا 440 هرتز باشد نت دو می بایست 256 هرتز در نظر گرفته شود. رعایت این نکته از اهمیت بسیار بسیار زیادی در موسیقی برخوردار است. چه اینکه حتی اگر این مورد در کوک کردن ساز رعایت نشود صدای ساز ناهنجار به گوش خواهد رسید که به اصطلاح موسیقی می گویند ساز از کوک خارج شده است.

آموزش صداسازی و سلفژ کرج گوهردشت

فاصله

حال که این تناسب میان تمامی نت ها در محدوده های صوتی مختلف رعایت شد می بایست این نسبت فرکانسی را به زبان موسیقیایی ترجمه کرد که در اینجا مبحث فواصل موسیقی مطرح می گردد که در گفتمان موسیقیایی هیچ گاه نمی گوییم مثلا بین فرکانس نت لا تا فرکانس نت دو 184 هرتز اختلاف است بلکه می گوییم فاصله بین دو نت لا و دو فاصله سوم کوچک است! این اصطلاح و فراگیری آنها نیاز به کلاس تئوری موسیقی داشته و از بحث ما خارج است.

فاصله میان دو نت و درک مناسب آن در خوانندگی و نوازندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود چه اینکه با توجه به خاصیت ارتجاعی تارهای صوتی خواندن و رعایت فواصل موسیقی قابل ذکر در این مقاله کاری بسیار مشکل تر از نوازندگی خواهد بود. حال مسنله مهمی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد اگر درک مناسبی از مبحث فواصل در ضمیر ناخودآگاه شکل بگیرد رعایت فواصل و اجرای آن نیز توسط ضمیر خودآگاه بسیار راحت تر صورت می پذیرد.

سلفژ

حال که با مفهوم فاصله و نت در موسیقی آشنا شدیم به راحتی می توان مفهوم سلفژ را به درستی درک نماییم. به نوعی سلفژ درک فواصل به کار رفته در موسیقی و آشنایی با این فواصل است که می بایست با استخراج صحیح نت و فرکانس مطبوع از حنجره صورت گیرد. شاید کمی سخت به نظر برسد اما در کلاس سلفژ با تکنیک هایی که در کلاس به هنرجویان آموخته می شود ارتباط میان ضمیر ناخودآگاه در درک صحیح شنیداری فرکانس نت ماخذ و ارتباط و انتقال آن به ضمیر خودآگاه جهت استعمال و استخراج نت مطبوع مورد بررسی و تمرین قرار خواهد گرفت.

صداسازی

در کل صداسازی هیچ ارتباط مستقیمی با مبحث سلفژ ندارد اما زمانی این ارتباط بسیار تنگاتنگ می گردد که بحث خوانندگی و آواز در بین باشد. به نوعی هنرجویانی که در گرایش های دیگر موسیقی از جمله نوازندگی مشغول به فعالیت هستند الزامی به شرکت در کلاس های سلفژ ندارند اما بسیار بر گذراندن این دوره توصیه می شود اما در کلاس های صداسازی و آواز بحث سلفژ و درک شنیداری صحیح از فواصل و نت های بکار رفته جزو الزامات کلاس بوده و می بایست به طور جداگانه و یا توامان با کلاس صداسازی و آواز دوره سلفژ نیز طی شود.

از بخش های متنوع بلاگ دیدن نمایید

مطالب صداسازی چیست

طرح درس در کلاس صداسازی متمرکز بر نوع استخراج کلام و استفاده صحیح از حنجره در نت های به کار گرفته شده می باشد که در مراحل بعدی بکار گیری این تکنیک ها در بحث فواصل موسیقی است. در کلاس صداسازی طرز استفاده صحیح از ماهیچه های درگیر با خوانش از جمله دیافراگرم، ماهیچه های فک و صورت، لب و… مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت طرز صحیح خوانش تک به تک واج های یک کلمه که معمولا از تکنیک های دروس تاتر نیز در این مسیر استفاده می گردد.

از اساتید آموزشگاه موسیقی ملودی نیز دیدن نمایید

اهمیت دوره های سلفژ در خوانندگی

از آنجا که خوانندگی ارتباط مستفیم با مبحث سلفژ و صداسازی داشته و از آنجا که دروس سلفژ در صورت نیاز به هنرجویان ارائه می گردد لذا ترکیب و تلفیق تکنیک های سلفژ و صداسازی جزو لاینفک یکدیگر به شمار آمده و در کلاس های خوانندگی به صورت توامان با یکدیگر درس داده خواهد شد مگر اینکه هنرجویان درک مناسبی از فواصل نداشته و سرعت عمل لازم را در این راستا به کار نبرده و سرعت پیشرفت کلاس را با این نقصان کند کنند که در این مرحله استاد مربوطه توصیه بر فراگیری سلفژ به صورت جداگانه و موازی با کلاس صداسازی و سلفژ را خواهد داشت.

اهمیت دوره های صدا سازی در خوانندگی

همانگونه که در بند پیشین اهمیت دوره های سلفژ در خوانندگی مورد بررسی قرار گرفت به همین میزان و چه بسا بیشتر دوره های صدا سازی در خوانندگی اهمیت دارد. به طور کلی اگر خواننده ای در هنگام خواندن اصول صداسازی را رعایت نکند به شدت دچار مشکلات مرتبط با حنجره خواهد شد که در اصطلاح به آن گره حنجره گفته می شود که یکی از متداولترین مشکلات مربوط به خوانندگان خصوصا خوانندگان تجربی است. این مشکل زمانی بوجود می آید که معمولا خوانندگان بدون رعایت اصول صداسازی و خوانندگی اقدام به خواندن نت های بالا یا فرکانس های بالا می کنند که در این جا حنجره برای جبران صدا به شدت به ماهیچه های خود فشار وارد کرده و در نتیجه در کوتاه مدت دچار مشکلات جبران ناپذیری از جمله گره تارهای صوتی خواهد شد.

لذا در دوره های صدا سازی نحوه صحیح به کار گیری حنجره و تربیت تارهای صوتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. که از بروز مشکلاتی از این دست جلوگیری نماید. هرچند در دوره های صدا سازی فقط به این مطالب پرداخته نخواهد شد. و لزوم خوانش نت ها و گسترش قابلیت تارهای صوتی نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر خواننده ای تنها توانایی خوانش 7 نت را داشته باشد صدا سازی و تمرینات آن وی را قادر به خواندن 14 نت می کند. که این امر با استفاده از تکنیک ها و تمرینات خاص صدا سازی میسر خواهد شد.

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

آموزش صداسازی و سلفژ در کرج

آموزش صداسازی و سلفژ در کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی زیر نظر استاد نوید امینی برگزار خواهد شد که در این دوره ها با توجه به تجربیاتی که ایشان در امر صدا سازی و آواز دارند مراحل و دوره های این کلاس را به گونه ای که مطابق با استانداردهای روز می باشد برگزار خواهند کرد. لازم به ذکر است که کلاس های ایشان با توجه به نوع و نحوه برگزاری از جذابیت خاصی برخوردار بوده و هنرجویان پس از دوره ای کوتاه می توانند به تجربیاتی بسیار ارزشمند دست پیدا کنند.

درباره ما

آموزش صداسازی و سلفژ کرج

آموزش صداسازی و سلفژ کرج در آموزشگاه موسیقی ملودی تخصصی ترین آموزشگاه موسیقی در کرج گوهردشت با ارائه متد نوین آموزش در امر پرورش و آموزش موسیقی

تماس با ما

از پست های اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ملودی دیدن نمایید

آموزش صداسازی و سلفژ کرج